Byråer
Cancerfonden väljer IK Stockholm
Publicerad: 6 februari 2012, 09:07
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:34
Cancerfonden har efter en pitch valt dm-byrån IK Stockholm, som hädanefter ska sköta insamlingsorganisationens kommunikation. Därmed tappar TBWA uppdraget.
Ämnen i artikeln:
CancerfondenUppdraget omfattar de större kampanjen som Cancerfonden genomför varje år – vårkampanj, julkampanj och Rosa Bandet – samt löpande kommunikation.
– Vi är väldigt stolta och glada. Cancerfonden är en stor aktör och blir en av våra större uppdragsgivare, säger Magnus Nyström, vd på IK Stockholm.
IK Stockholm jobbar sedan tidigare med Amnesty och Bris. Erfarenheter som bidrog till att byrån fick uppdraget.
– Vi står inför en utmaning att få fler regelbundna givare och skapa långsiktiga relationer. Det har varit utgångspunkt i hela upphandlingen. IK Stockholm är en byrå som älskar att grotta ner sig i korta dm-hälsningar, men de har också förmåga till större övergripande strategiska kommunikationslösningar, säger Ulrika Svensson, marknadschef på Cancerfonden.
IK Stockholms första uppdrag blir en kampanj som går upp i maj. Dessutom ska byrån ta fram en reklamfilm som ska sändas under våren.
Valet av IK Stockholm innebär att reklambyrån TBWA tappar uppdraget efter sju år.
– TBWA är en professionell och duktig byrå, men det var dags för oss att gå vidare. Det skedde ganska naturligt då vi tagit fram en ny varumärkesplattform och dessutom gjorde en omorganisation.
Arbetsgrupp IK Stockholm
Annika Hofmann, projektledare
Ewa Nero, produktionsledare
Daniel Hofmann, strateg
Oskar Lindström, creative director
Greg Brown, digital director
Emanuel Mankert, AD
Simon Rydberg, digital AD
Caroline Edgren, copy
Christer Salling och AnnaMia Norström, final art