Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Byrån som siktar på tusen medarbetare

Publicerad: 8 December 2015, 22:00
Uppdaterad: 9 December 2015, 10:05

Den molnbaserade kommunikationsbyrån Up There, Everywhere siktar nästa år på att växa i Sverige, Tyskland och Storbritannien.


Up There, Everywhere har i dag cirka 180 så kallade medlemmar i 16 länder. Men målet är inställt på att bli 1 000 medlemmar på sikt.

– Nu känner vi att vår affärsmodell fungerar och vi är lönsamma, så nästa fokus är tillväxt, säger Julian Stubbs, grundare och vd på Up There, Everywhere.

Nästa år ska byrån växa i Sverige, Tyskland och Storbritannien.

– Vi har ju vårt bolag här i Sverige, och alla kunder faktureras härifrån. Så vi tycker att vi borde kunna växa i Sverige. Vi är lite för okända här.

I dag har byrån 25–30 medlemmar i Sverige, vilket Julian Stubbs ser kan växa till 50–100 medlemmar.

– Sverige är en fantastisk marknad och ett progressivt land, vilket bland annat möjliggjort att vi kunnat starta verksamheten.

Så sent som i förra veckan fick Up There, Everywhere in en ny kund i Tyskland. Julian Stubbs kan inte avslöja vilken ännu, men säger att det är ett globalt digitalt uppdrag för en fröproducent.

– I dag är vi ungefär fyra medlemmar i Hamburg, men vi behöver fler projektledare i Tyskland.

Bakom Up There, Everywhere står Julian Stubbs och Eric Dowell. Duon drev tidigare Dowell Stubbs, som 2007 såldes till Gyro. Efter tre inlåsningsår kände båda att det var tid för något nytt, och 2011 startades Up There, Everywhere.

– Vi kände att det måste finnas ett annat sätt att driva en byrå på. Vår idé om den perfekta byrån, både för oss och för kunderna, landade i att inte ha några anställda och inget kontor, men jobba som en enhet. Det var vår utgångspunkt, och ungefär samtidigt började molnbaserade verktyg verkligen att fungera.

Up There, Everywhere beskriver sig själva som det första verkligt globala konsultnätverket inom kommunikationsbranschen som jobbar molnbaserat. Andra exempel på liknande arbetssätt är Uber och Airbnb.

Alla konsulter i Up There, Everywhere är egenföretagare, men också medlemmar i byrån.

Julian Stubbs beskriver medlemskapet i Up There, Everywhere som ett mellan­ting mellan att vara anställd och att vara frilans. Den stora fördelen jämfört med att vara frilans är enligt Julian Stubbs att medlemmarna får chansen att jobba för större kunder och med större uppdrag, som dessutom ofta är globala.

Byrån jobbar i dag med cirka 20 kunder, däribland NCC, Technicolor, Flemingsberg Scienc­e och Tecan.

Under det brutna räkenskapsåret 2013/2014 omsatte Up There, Everywhere drygt 18 miljoner kronor. Det senaste räkenskapsåret landade omsättningen på cirka 23 miljoner kronor med en vinstmarginal på 8 procent.

– Vi återinvesterar det mesta av vinsten i verksamheten. Vi håller exempelvis event för våra kunder och medlemmar. Det allra viktigaste för oss just nu är tillväxt, att hitta rätt medlemmar och få in nya kunder.

Vi kände att det måste finnas ett annat sätt att driva en byrå på

Så jobbar Up There, Everywhere

Medlemmarna använder teknik som Skype, Screen Sharing, Facetime, Goto Meeting, Dropbox och Basecamp, samt det egenutvecklade managementsystemet Super System by Up.

Ett nav på sex personer jobbar med new business. Gruppen utser en projektledare till varje uppdrag, som i sin tur väljer vilka konsulter som ska ingå i projektet och är den som hanterar kunden.

Vid behov träffas medlemmarna i ett så kallat creative space i Stockholm eller New York.

Alla konsulter är egenföretagare och fakturerar Up There, Everywhere, som i sin tur fakturerar kunden.

Up There, Everywhere deltar inte i kreativa pitcher.

Erbjudandet spänner över allt från reklam, pr, filmproduktion, content marketing och digitala och sociala medier till CSR och journalistik.

null

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.