Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Byråernas mardrömskunder – så tycker de om att bli ratade

Publicerad: 11 November 2013, 13:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:56

De tjänar pengar på cigaretter, nakna kvinnokroppar och dödsbringande vapensystem – men får kalla handen av byråerna. Så här tycker de själva om branschens "moral".


Ämnen i artikeln:

Saab

Pornografi, vapen och cigaretter. Det är produkterna som reklam- och pr-Sverige skyr som pesten.

Det står klart efter att Dagens Media kartlagt de stora svenska byråernas etik.

Av de 39 byråer som svarat på enkäten säger enbart en ja till porr medan tre säger ja till sprit och fem säger ja till vapen.

Därmed anses porr, cigaretter och vapen vara värre än exempelvis starksprit och snus. Produkter som många byråer gärna jobbar med.

Det anses också vara värre än att arbeta med företag som ägs av odemokratiska stater.

Här är tre av företagen på byråernas svarta lista.

För Dagens Media resonerar de om sina kommunikationsstrategier – och om svårigheten att hitta en byråpartner.

Philip Morris International

Mathilda Stenman har under många år jobbat i pr-byråbranschen. 2008-2013 jobbade hon för K-Street Advisors. Innan dess var hennes arbetsplats Rita Patzer PR.

Sedan årsskiftet är Mathilda Stenman cigarettjätten Philip Morris Internationals kommunikationschef i Sverige och Island.

Bolagets möjligheter till ren marknadsföring är ytterst begränsade i Sverige på grund av de hårda lagar som omgärdar cigarettmarknaden.

Mathilda Stenman vill inte berätta om, och i såfall vilka, byråer som bolaget jobbar med. Anledningen är att Philip Morris har som policy att inte kommentera byråavtal.

– Det är olika över tid, men vilka det är berättar vi inte, säger hon.

Pr-byråernas tjänster inom lobbying och samhällskontakter torde vara attraktiva för bolag som Philip Morris. Mathilda Stenman säger att bolaget oftast inte har fasta byråer på retainer, men att det har hänt.

Hon vill inte svara på om Philip Morris har svårt att hitta samarbetspartners inom pr och kommunikation.

– Jag kan varken bekräfta eller dementera ifall vi skulle ha problem med att hitta byråer, säger hon och fortsätter:

– Och jag vill inte recensera andra företagts interna policys.

Dragan "McDragan" Bratic

Dragan Bratic har varit i stripteasebranschen i 15 år och driver i dag driver flera strippklubbar under varumärket "McDragans".

Nyligen medverkade han i SVT och debatterade sin nyöppnade – och kritiserade – strippklubb i Kiruna.

När Dragan Bratic får frågan om han någon gång tänkt på att anlita en reklam- eller pr-byrå för att marknadsföra någon av sina strippklubbar fnyser han.

– Jag är en människa som skulle kunna undervisa i hur man gör reklam gratis. Jag är bäst på det, jag utnyttjar bara journalisterna, säger Dragan Bratic till Dagens Media.

Han håller däremot med om att det skulle vara svårt för honom att anlita en reklambyrå.

– Det är sant som du säger att det är problematiskt. Skulle jag vilja annonsera skulle det inte gå. Och då är jag ändå en rikskändis som fått miljoner kronor i gratisreklam under åren, säger han och fortsätter:

– SVT, TV4, Expressen, Aftonbladet och lokala tidningar – alla skriver om mig. Jag ringer bara till en journalist och säger att jag ska öppna och pratar om lite naket eller något annat kul och sedan skriver alla om det. Du vet hur ni journalister är, lite naiva vissa gånger.

Dragan Bratic tycker ändå att reklam- och pr-byråer i egenskap av privata företag har helt rätt att bestämma vilka kunder de vill arbeta med.

– Men du bor i ett land som är väldigt, väldigt slaget av moralpanik och grejer. Vi vill vara lite som amerikanerna där man har en president som har fru och barn och allt ska vara perfekt. Men på gatan har de en miljon prostituerade och två miljoner narkomaner och folk som dödar. Det suddar man bara under mattan. Det försöker vi göra i Sverige också.

Saab AB

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab AB tillverkar bland annat JAS 39 Gripen, som sålts till länder som Sydafrika och Thailand.

Helene Lindstrand är presschef på bolaget och hon upplever inte att bolaget har svårigheter att hitta samarbetspartners.

– Nej, det är många som vill jobba med oss, både när vi lägger ut uppdrag och när vi rekryterar personal. Jag känner inte alls igen bilden av att det skulle vara svårt, säger hon och fortsätter:

– Våra produkter säljs ju för att skydda gränser och stater, vi är stolta över det. Men, det innebär förstås också ett stort ansvar.

LÄS OCKSÅ:

SE HELA KARTLÄGGNINGEN – OCH HELA LISTAN ÖVER VILKA KUNDER SOM BYRÅERNA RATAR i Dagens Medias tidning nummer 19.

Där kan du bland annat se vilka byråer som tackar ja och nej till att marknadsföra:

• Pornografi

• Politiska partier

• Cigaretter

• Snus

• Starksprit

• Sverigedemokraterna

• Företag ägda av odemokratiska stater

• Vapen

Dagens Medias tidning utkommer både i pappersform och digitalt via Dagens Medias tidningsapp för Iphone/Ipad eller Android samt via Readly.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Saab

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev