Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Byråerna ökar 9 procent

Publicerad: 25 Maj 2012, 14:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:21

Svenska kommunikationsbyråer ökade i snitt byråintäkten med 9,2 procent förra året. Det visar en undersökning från Sveriges Kommunikationsbyråer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges kommunikationsbyråerKomm

Året innan landade tillväxten på 5,8 procent. I snitt ökade byråerna omsättningen med 3,7 (10,4) procent och antalet anställda med 11,4 (2,5) procent.

Totalt ingår 241 byråer i analysen.

– Många trodde nog att 2011 skulle vara ett mediokert år. Men helheten blev väldigt stark. Byråerna jobbade hårt med bl. a tv, digitala kanaler och event. Antalet anställda ökade med över 11 procent. Det är den största tillväxten vi har mätt upp sedan vi började med analyserna 1990, säger Jessica Bjurström, vd för Sveriges Kommunikationsbyråer, i ett pressmeddelande.

Göteborgsbyråerna ökade med 11,5 (7,3) procent, i Stockholm var tillväxten 8,7 (6,4) procent och i Malmö/Helsingborg 6,5 (2,8) procent. I övriga landet växte byråerna med 6,6 (1,0) procent.

Byråer med 20-49 anställda växte allra mest och ökade med 12 (3,9) procent. Nästan lika framgångsrika var byråer med 10-19 anställda som växte med 11 (2,1) procent. De allra största byråerna växte med nästan 8 (12,6) procent, medan de mindre byråerna stannade på en tillväxt på 4 (-4) procent.

Kommunikation för konsumentvaror var den viktigaste marknaden och svarade för i medeltal 45 procent av byråernas intäkt. Näst viktigast var tjänster som stod för 25 procent av intäkten, medan producentvaror stod för 22 procent och samhällsinformation för 8 procent av intäkten.

Undersökningen är gjord av byråanalytikern Claes Collin.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.