Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Byråerna får betala Cannes-resan

Publicerad: 29 April 2010, 04:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:13

Komm ställer in tävlingen – och byråerna får själva betala för sin medverkan.


Förra året fick fyra svenska team med unga kreatörer åka till Cannes och tävla i Young Lions.

Deltagarna utsågs genom en tävling, som sponsrades av bland andra Citypaketet och Getty Images. Första pris var just en resa till Cannes.

Men i år blir det ingen tävling.

– Den är en resursfråga, vi kände att vi i år behövde lägga tid och kraft på Guldägget. Det tar tid att fixa sponsorer och jurys, säger Komms informationschef Morgan Öberg.

Istället uppmanar Komm nu landets byråledare att nominera sina egna unga kreatörer. Komms styrelse ska sedan utse de sex vinnarna. Nytt för i år är också att byråerna själva får bekosta resan. Det gjorde tidigare sponsorerna.

– I år har vi ingen tävling och därmed inga sponsorer. Man kan säga att den nominerade byrån blir sponsor, säger Morgan Öberg.

Han säger att flera byråer redan visat intresse.

Blir det en tävling nästa år?

– Jag vet inte. Nu gör vi så här, det finns fördelar och nackdelar med båda sätten.

I Cannes tävlar kreatörerna i kategorierna interaktivt, film och tidningsannonsering. Efter att ha fått briefen har de 24 timmar på sig att komma fram till en lösning (i film har 48 timmar).

Cannes Lions International Advertising Festival hålls i år mellan den 20 och 26 juni.

Dagensmedia.se har tidigare berättat att Komm gör förlust med flera miljoner år 2009 - mycket på grund av uteblivna sponsorintäkter för kassakon Guldägget. Om det kan du läsa i DM Plus.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.