Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Byråerna backar med 7 procent

Publicerad: 8 December 2010, 07:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

Svenska kommunikationsbyråer hade ett tufft 2009 visar Clas Collins Byråanalys, men i år har de vänt från deppighet till framtidstro i senaste Byråbarometern.


Byråboken för kommunikationsbyråernas utveckling 2009 har dragit ut på tiden, men i veckan är det dags för Clas Collin att presentera sin byråanalys på uppdrag av Komm. Den här gången kommer den bara i digital form.

2009 var ett dystert år för byråerna, men allra mest för medierna, var annonsintäkter störtdök med nära 13 procent. Byråerna i analysen tappade i genomsnitt 7 procent av sin byråintäkt, jämfört med 2008 års ökning på 6 procent. Personalstyrkan minskade med 3 procent 2009. Året innan växte den med 4 procent.

Trots allt har byråerna klarat sig bättre under den här förhållandevis kortvariga lågkonjunkturen, än under den långdragna i början av seklet, säger branschanalytikern Clas Collin:

– Byråintäkterna brukar minska mer än medieköpen, men nu minskade de bara hälften så mycket. Det beror troligen på övergången till digitalt och pr. Byråerna fortsatte att ha jobb, men inom billigare eller icke köpt media.

Det var stora skillnader mellan byråerna och byråslagen. Som vanligt klarade sig de specialiserade byråerna på den mogna kommunikationsmarknaden något bättre, eller snarare mindre dåligt, än de integrerade byråerna och reklambyråerna. Uppdragspublicister, produktionsbyråer och pr-byråer var de kategorier som hade positiv tillväxt.

– I flera år har stora byråer utvecklats bättre än små, men i den här nedgången har det varit lika illa för stora som små. De är känsliga, men också snabbare på att ställa om, säger Clas Collin.

Forsman & Bodefors kniper platsen som största svenska byrå från Lowe Brindfors med en byråintäkt på 141 miljoner kronor mot 132 miljoner kronor. På tredjeplats finns som året innan JG Communication, som tidigare hette Citat Journalistgruppen.

Trots tuffa motgångar för industrin i Västsverige klarade sig Göteborgsbyråerna betydligt bättre än de i Stockholm och Malmö/Helsingborg.

Byråerna som växte mest sett till byråintäkt var Dolhem Design, Kollo och Grace Communication. King har högst byråintäkt per anställd, en position de brukar knipa, följt av Strategisk information och Berntzon Bylund.

I genomgången av olika byråkategoriers största byråer, sett till byråintäkt, toppar Tidningskompaniet listan över uppdragspublicister. Blomquist & Co är största produktionsbyrån och Hallvarsson & Halvarsson är största pr/ir-byrån. Momentum Göteborg är största action marketingbyrån och Starcom har även i år högst byråintäkt bland mediebyråerna. Grow toppar listan över design- och varumärkesbyråerna och augusti är störst bland dm-byråerna. Creuna kniper även i år förstaplatsen bland webbyråerna. Hansen Conference & Event är störst bland eventbyråerna.

2009 var som sagt ett tufft år för Kommunikationssverige, men i år blåser det betydligt positivare vindar. Komms byråbarometer från februari 2009 var tre fjärdedelar negativa inför framtiden, men i årets färska undersökning tror fyra av fem på bättre tider.

LÄS MER OM KOMMS BYRÅBAROMETER I DM PLUS.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.