Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

"Byråerna andas framsynthet och pondus"

Publicerad: 24 November 2010, 07:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Nästan hälften av medlemmarna i Sveriges Kommunikationsbyråer är intresserade av expansion genom utländskt ägande. Det visar en ny studie från Sveriges Kommunikationsbyråer.


Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm, har märkt ett ökat intresse från utlandet att investera i svenska kommunikationsbyråer. Under hösten genomförde därför förbundet en undersökning om byråernas inställning till tillväxt och utländskt kapital.

– Förbundets mål är främst att få svenska bolag att se vikten av kommunikation, men kan vi också hjälpa till att få in utländskt kapital i branschen och matcha byråer som vill gå samman så är det bara positivt, säger Jessica Bjurström, vd för Komm.

Resultatet visar att 43 procent är mycket eller ganska intresserade av att expandera genom utländskt ägande. Över 60 procent är mycket eller ganska intresserade av att tillhöra ett internationellt nätverk. Nästan lika många har också utländska uppdragsgivare, enligt undersökningen.

– Det andas framsynthet och pondus att så många byråer kan tänka att de skulle vilja växa med utländskt kapital eller vara med i ett nätverk, säger Jessica Bjurström.

Intresset för att växa med hjälp av svenska kollegor är dock större. Här svarar 56 procent att de är mycket eller ganska intresserade av att gå samman med en svensk byrå.

– Många mindre byråer känner att de har kreativiteten och styrkan, men faller bort i pitcher för att de är för små, säger Jessica Bjurström och fortsätter:

89 stora och små byråer av Komms knappt 300 medlemmar har svarat på undersökningen. Tre fjärdedelar av byråerna är integrerade eller reklambyråer och en lika stor andel befinner sig i storstadsområdena. 40 procent av intervjupersonerna har vunnit pris i svenska reklamtävlingar och 6 procent i utländska.

– Ett mål för vår utländska kommitté är att få med svenskar i juryn i internationella tävlingar och som talare på seminarier och festivaler. Då blir svenska byråer mer engagerade i tävlingar, vilket i sin tur gör att Sverige visar upp sig mer utomlands som kommunikationsland, säger Jessica Bjurström.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.