Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Byråerna 6 procent upp

Publicerad: 15 September 2009, 07:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

De svenska kommunikationsbyråerna ökade sin byråintäkt med sammanlagt 6 procent under 2008. De tre första kvartalen var tillväxten på plus för att sedan minska med 4,1 procent under årets fjärde kvartal.


Sveriges Kommunikationsbyråer tillsammans med Clas Collin presenterade i dag sin analys för byråbranschen. Totalt har 310 byråer deltagit i undersökningen, varav 263 är jämförbara med 2007.

Trots lågkonjunkturen har byråintäkten ökat med 6 procent, jämfört med 10,4 procent 2007. Antalet anställda har ökat med 4,2 (7,6) procent och omsättningen ökade med 6,5 (8,9) procent. En brasklapp ska dock läggas in då 88 byråer har brutet räkenskapsår, vilket betyder att de inte redovisat siffror för det fjärde kvartalet som var det sämsta under 2008.

Sveriges största byrå, alla kategorier, är Lowe Brindfors med en byråintäkt på 188 miljoner kronor. Därefter följer Forsman & Bodenfors på 138 miljoner kronor och Citat Journalistgruppen på 123 miljoner kronor.

Störst ökning, avseende byråintäkt, står Rymd Reklambyrå för. Byrån ökade under förra året med hela 68 procent, men på ett brutet räkenskapsår. Tvåa är Svensson som ökade med 61,7 procent. Därefter följer Boman Communication som ökar med 54,8 procent, men också på ett brutet räkenskapsår.

Sett till antalet anställda så klarar sig byråer med 20-49 anställda bäst – tillväxten ligger där på 10,4 (10,8) procent. Den största smällen får byråer med 1-9 anställda ta. De har en negativ tillväxt på -5,8 (3,4) procent.

Den största webbyrån är Creuna med en byråintäkt på 80 miljoner kronor. Den största eventbyrån är Hansen med en byråintäkt på 39 miljoner kronor.

Bland mediebyråerna lyckas Carat bäst med en byråintäkt på 113 miljoner kronor. Den största design/varumärkesbyrån är Grow med en byråintäkt på 65 miljoner kronor. Bland dm-byråerna är Trackster största med en byråintäkt på 27 miljoner kronor.

Störst bland pr/ir-byråerna är Hallvarsson & Halvarsson med en byråintäkt på 112 miljoner kronor. Bland de integrerade byråerna är Lowe Brindfors störst med en byråintäkt på 188 miljoner kronor.

Störst bland reklambyråerna är Forsman & Bodenfors med en byråintäkt på 138 miljoner kronor. Den största sales promotion/action marketing-byrån är workshop med en byråintäkt på 25 miljoner kronor. Största produktionsbyrån är Blomquist med en byråintäkt på 32 miljoner kronor.

Den svenska medelbyrån har en byråintäkt på 16,4 (15,5) miljoner kronor, en omsättning på 27,9 (25,2) miljoner kronor. Antalet anställda är 15,8 (14,8) personer och byråintäkten per anställd är drygt 1,5 (1,5) miljoner kronor.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.