Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Byråer nobbade Försvaret

Publicerad: 3 Maj 2010, 15:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Endast fem reklambyråer visade intresse för Försvarsmaktens pitch. ”Det är trist att det var så få som valde att anta utmaningen”, säger Fredrik Svahn, marknadschef för Försvarsmakten.


Som Dagensmedia.se tidigare berättat har Försvaret nu upphandlat reklambyråer, i DDB Stockholm, BNG och Frank & Earnest.

Försvarsmakten ville ha en lösning där tre byråer delade på uppdraget.

– Vi vill ha fler på grund av att vårt kommunikationsproblem är så pass komplicerat. Jag tror vi kommer längre om vi kan ha fler parter istället för en som vi gör allt med, säger Fredrik Svahn till Dagensmedia.se.

Som exempel nämner han att Försvarsmakten ska försöka nå fler kvinnor och personer med invandrarbakgrund. Då kan det behövas extraresurser.

– Det finns säkert många som kommer från länder där man har en annan relation till militären och där det behövs kommuniceras annorlunda. Då kan en konsult jobba endast med den aspekten, säger Fredrik Svahn.

Försvarets kommunikationsbudget uppgår till 63 miljoner. Trots det var det endast fem byråer som visade intresse. Dessutom var de tre vinnande byråerna de enda som uppfyllde skall-kraven.

– Jag är jättenöjd med de här tre byråerna. Men jag kan tycka att det är trist att det inte var fler som ville anta utmaningen, säger Fredrik Svahn.

Varför tror du att det blev så?

– Ingen aning. Man kanske är rädd för att ta sig an den ganska komplexa problematiken som vi har. Vi har ju också ett bra track record, man kanske är rädd för att inte kunna motsvara det.

Försvarsmakten har nu fyra upphandlingar kvar. Först på tur är eventbyrå.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.