Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Byråer i storbråk kring Avicii-hotellet

Publicerad: 14 Februari 2013, 07:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:56

Ord står mot ord när reklambyrån Valentin & Byhr anklagas för att ljuga om sin inblandning i Avicii-hotellet.


Ämnen i artikeln:

AviciiValentin Byhr

Det var i går som Valentin & Byhr gick ut i ett pressmeddelande där byrån berättade om den nya kunden At Night Management, som representerar Avicii.

Flera tidningar, bland andra dagensmedia.se, rapporterade om uppdraget, som gick ut på att ta fram ett designkoncept kring hotellet "The Avicii Hotel". Ett hotell som den svenska houseartisten tar över under festivalen Miami Winter Conference och Ultra Music Festival, som hålls i augusti i år.

Det har fått Johan Åhström, vd på At Night Managements inhousebyrå J Design, att se rött. Han hävdar nämligen att det är J Design och ingen annan som tagit fram konceptet kring Avicii-hotellet. Allt annat kallar han för "ren och skär lögn".

– Valentin & Byhr var med i ett tidigt pitchförfarande och bidrog med några skisser, men ingenting som de har tagit fram har använts. Vi producerar allting, till och med logotypen som ni har på er sajt, säger Johan Åström till dagensmedia.se.

Han menar också att Valentin & Byhr försöker sno åt sig oförtjänt credd för designen.

– Det känns onekligen så. Det är inte ens Valentin & Byhr utan Benjamin Lega (creative director för projektet, reds anm.), som skissade lite bara för att det var kul. Det här är helt ur sina proportioner.

Hur känns det?

– Det är otroligt störande. Vi la 300 timmar på det här i januari och sen omnämns vi inte en enda gång. Istället kommer någon annan och säger att de har ensamrätt på jobbet. Det blir bara fel. Det känns som en spark i ansiktet.

När dagensmedia.se når Benjamin Lega på Valentin & Byhr suckar han när anklagelserna kommer på tal.

– Jag satt med den här skiten i går. Jag hade ganska mycket kontakt med kunden och de har ju godkänt vår pressrelease. Vi har också kontrakt på att At Night Management köpt vårt designkoncept, säger han.

Kan du utveckla?

– Det är J Design som ska förvalta och ta ut designkonceptet i alla kanaler, men det blir väldigt konstigt när de säger att de har tagit fram konceptet från grunden.

Vad exakt är det ni har tagit fram?

– Ett designkoncept som J Design senare har jobbat vidare på. Men det är vi som har satt ramverket.

Han tycker också att anklagelserna faller på sin egen orimlighet.

– I så fall vore det väldigt konstigt att kunden godkänner pressreleasen. Men helt ärligt orkar jag inte ens ta i den här skiten. Det känns jäkligt löjligt. Men det är väl klart, så fort det blir lite pr vill alla vara med.

Johan Åhström beskriver det här som en spark i ansiktet, hur reagerar du på det?

– Jag har bara en sak att säga och det är att de borde se över sin relation med kunden. Jag hade kontakt med At Night Management tre gånger i går och de tycker att det här börjar bli jäkligt tjatigt, säger han och tillägger:

– Det står ju dessutom i vårt avtal att vi ska ha ett övergripande öga över hela konceptet. Därav min position som creative director.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

AviciiValentin Byhr

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.