Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Byrå-vd:n som samlar pengar till Syriens barn

Brandechos vd Linda Häggkvist fick nog, och startade en egen insamling via Rädda Barnen. "Med den stjärnstatus som influencers har, skulle man önska att fler ville göra mer. Det finns en enorm potential att göra skillnad".


Publicerad 2016-10-28 05:00
Uppdaterad 2016-10-27 14:26

Ämnen i artikeln:

Rädda Barnen

Dela artikeln:

En lördag i oktober fick Linda Häggkvist, som är vd och medgrundare av kommunikationsbyrån Brandecho, nog av det ständiga eländesflödet av bilder och handhållna videor från Syrien.

Efter att det blivit ett återkommande samtalsämne både på jobbets måndagsmöten och över tomtgränsen med grannen, bestämde hon sig för att starta en egen insamling.

På bara några veckor har hennes insamling på Rädda Barnens sajt, nått 94900 kr. Målet är en miljon.

– Jag är så priviligierad, lever i en familj där alla för tillfället mår bra. Och jag är oerhört tacksam över det. Men med stigande ålder så har jag lyft blicken mer. Jag förstår att många skärmar av, men jag blev istället peppad att göra något, berättar Linda Häggkvist och fortsätter:

– Jag har som många andra följt situationen i Syrien, och jag kom till en punkt där jag tyckte att det blev så outhärdigt att jag bara var tvungen att göra något. Om vi agerar tillsammans gör vi större skillnad än var för sig. På bara några veckor har nästan 400 personer bidragit till insamlingen.

Har några byråer velat bidra?

– Det här är ett privat initiativ, och har inte med min byrå att göra, vill jag understryka.

Men en kommunikationsbyrå i Sundsvall, Dublicera, har faktiskt skänkt 1000 kronor per anställd och uppmanat andra att göra det också. Men de har inte fått så mycket gehör här i Stockholm. Även Novus Kunskap i Eskilstuna har bidragit.

Vilket ansvar tycker du att kommunikationsbranschen har, i situationer som denna?

– Jag vill inte komma med några pekpinnar. Jag har varit i kommunikationsbranschen i 16 år, och vet att det tas många sociala initiativ, säger Linda Häggkvist och fortsätter:

– Alla byråer drivs av individer som brinner för kommunikation. Utifrån den kompetens som finns, särskilt nu med den stjärnstatus som stora influencers har, så skulle man önska att fler ville göra mer. Det finns en enorm potential att göra skillnad även när det kommer till att faktiskt rädda liv. 

Linda Häggkvist säger att hon gärna sett att man struntade i byrågränser, och att branschen kunde samlas för ett gemensamt initiativ när det uppstår humanitära katastrofer som den i Syrien. Men hon påpekar att hon vill inspirera till handling, inte tvinga fram ett engagemang.

–Just nu finns det så mycket mörka krafter i samhället. De klarar av att samlas och att verka tillsammans. Det borde vi också göra, kraftsamla gemensamt, säger Linda Häggkvist, och fortsätter:

– Jag är så less på hat, på läktarbråk, rasism, mobbning, förtryck och alla övergrepp som pågår. Det här får aldrig bli en kraftmätning mellan företag eller fokus på mig som person. Insamlingen jag startat är ett sätt att visa vilken värld jag vill att vi och våra barn ska få leva i.

Har du någon uppmaning till branschen?

– Nej, jag vet hur det skulle se ut i skrift. Branschen är full av fantastiska människor, och jag hoppas att alla gör vad vi kan. Vi verkar inom ett område som ibland anklagas för att vara glättigt och egocentriskt, men det engagemang jag mött under mina år talar för motsatsen. Jävlaranamma, teamspirit och vilja att bidra till förändring, det har vi i överflöd att dela med oss av, avslutar hon. 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.