Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

BVD om designkrocken: "Allt är redan gjort"

Publicerad: 9 juli 2013, 11:21
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:40

Designbyrån BVD:s snabbmatsförpackningar har likheter med David Schwens t-shirtsdesign. En slump, hävdar byrån.


Ämnen i artikeln:

BVD

I går skrev Resumé om BVD:s nya förpackningsdesign som tagits fram för Reitangruppen där bland andra Pressbyrån och 7-Eleven ingår.

På förpackningarna till smörgåsar, wraps och baguetter har ingredienserna färgkodats och staplats på varandra mot en brun bakgrund

Designen är förbryllande lik David Schwens t-shirtsdesign från 2009 där ingredienserna till en klassisk hamburgare färgkodats och staplats på varandra – mot en brun bakgrund.

Rikard Ahlberg, creative director på BVD erkänner att de sett t-shirten, men ansåg att idéerna skilde sig åt på flera punkter och hade olika marknader. Man valde även att använda ett annat typsnitt.

– Vi har sett en massa olika sätt att speca innehåll. Vi har hämtat inspiration från det faktum att man vill veta innehållet så snabbt så möjligt. Eftersom vi inte hade möjlighet att visa det valde vi att färgkoda det.

Om likheten med t-shirten säger han:

– Det är inte första gången vi stöter på en sådan fråga. Man brukar säga att allting är gjort redan. Det gäller att vara unik på sin plats.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

BVD

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.