Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Brons till ANR

Publicerad: 22 juni 2009, 18:30
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Det blev ett brons för ANR BBDO och IFK Göteborg i Promo-kategorin.


– Många tyckte att det var ett smart sätt att göra reklam för ett fotbollslag. Det var ett bra integrerat case så vinsten är välförtjänt, säger Hanna Björk, copywriter på Åkestam Holst som också satt i juryn.

Det blev dock ingen vinst för Åkestam Holst, som hade tre nomineringar. Bland annat för Postens ”Stefan the Swopper”.

– Det är tråkigt. Jag tycker att den förtjänar ett pris.

Totalt hade 1.118 bidrag skickats in till Promo-kategorin, varav 143 stycken hamnade på shortlist.

– Bidragen höll en hög nivå. Med så många bidrag är det klart att många också håller låg kvalitet, men det fanns många guldklimpar. En av mina favoriter är så klart Grand Prix-kampanjen.

Grand Prix gick till den japanska byrån Beacon Communications som tagit fram en kampanj för orten Yubari, som 2007 gick i konkurs.

Yubari är den stad i Japan som har minst antal skilsmässor. Det tog Beacon fasta på i kampanjen, vars syfte var att få staden på fötter igen. Kampanjtemat blev därför ”No money but love” och nygifta par kunde bland annat besöka staden för att välsignas. En lång rad produkter såldes också under varumärket Fusai - som betyder både skuld och maka/make.

– Grand Prix var en enhälligt beslut från juryn, det är en mycket starkt statement. Yubari är en fantastisk kampanj som verkligen utnyttjar potentialen i kategorin. Kampanjen förändrade inte bara folks beteenden, utan också deras liv och den hade en övergripande idé som höll allt samman, säger juryns ordförande William Rosen från amerikanska Arc Worldwide.

Se hela vinnarlistan här till höger.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.