Brons i Promo & Activation

2017-06-19 21:00  

CANNES LIONS 2017. Sveriges sju nomineringar i Promo landar i två brons.

Acne och Ikea Malmö får gå hem med ett brons för “Ikea Responds to Balenciaga”. Det andra svenska bronset går till TBWA och ”The Scania Clock”, producerad av B-Reel.

Att Acnes Ikea-kampanj skulle få ett lejon var ganska självklart, enligt juryledamoten Björn Ståhl, till vardags ecd på Ingo. TBWA:s Scaniakampanj fick han däremot kämpa hårdare för.

– Jag tog fram Scanias hemsida och visade juryn att klockan faktiskt finns och att den fortfarande fungerar, då blev de ganska imponerade. Det var många som inte hade förstått att det var en riktig klocka utan trodde att det var ett stunt, säger Björn Ståhl till Dagens Media.

Åkestam Holst hade tre nomineringar för sin ”Ikea Retail Therapy”, med fick alltså gå lottlösa.

– Jag kämpade hårt för att få upp ”Retail” på lejonnivå och jag pratade om den inför juryn två gånger. Det var några saker jag behövde förklara i casefilmen, men det gick tyvärr inte.

Hur tror du att den kan stå sig i de andra kategorierna?

– Jag tror att den är lite svår att kategorisera. Vår kategori handlar ju om promo plus activation, och det var lite svårt att se activation-delen i kampanjen. Det var nog det som gjorde att den inte tog steget upp till lejonnivå. Men jag tror att den passar bättre i de digitala kategorierna och skulle tro att den fungerar utmärkt i exempelvis cyber.

För Björn Ståhls del är det andra gången han sitter i juryn under Cannes Lions. Totalt sett har han besökt festivalen 18 gånger.

– Jag var inte här när min son föddes för sju år sedan. Han är född på midsommarafton så då vågade jag inte åka. Sedan var jag sjuk förra året. Annars har jag varit här varje år sedan 1997.

Hur tycker du att festivalen har utvecklats – den har ju exempelvis blivit bra mycket större?

– Jag tycker att det är bra. När jag först åkte hit fanns bara tre kategorier – print, outdoor och film. Det var så världen såg ut då, men nu har hela världen, medielandskapet och våra kommunikationsverktyg förändrats helt och hållet, säger Björn Ståhl och fortsätter:

– Jag tycker att Cannes Lions har gjort ett bra arbete med att följa med i utvecklingen. Sedan klagar folk på att det är så himla många kategorier och att de bara vill tjäna pengar. Men nej, jag tycker att det Cannes Lions gör här hjälper till att utveckla hela reklamvärlden globalt och få oss alla att se och förstå var kommunikation är på väg.

Grand Prix i Promo & Activation går till reklambyrån 180LA och kampanjen "Boost Your Voice" för telekomkedjan Boost Mobile. Kampanjen bygger på att det i USA finns färre och färre röstlokaler i utsatta områden – Boost Mobile valde då att låta sina butiker bli röstlokaler inför det amerikanska valet i höstas.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt