Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Byråer

Brons i Mobile och Direct

Publicerad: 20 Juni 2017, 19:00
Uppdaterad: 20 Juni 2017, 16:19

Bild 1/4  Juryledmoten Sedir Ajeenah, partner i Garbergs.

CANNES LIONS 2017. Det blir ett brons i Mobile och två i Direct för de svenska byråerna.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Sverige hade tre nomineringar i Mobile. Det resulterar nu ett brons för Edelman Deportivos ”Give a Beep” för Hövding.

– Det skickades in över 1000 bidrag till Mobile, så det är verkligen en bedrift att bara ta sig in på shortlist. Så i juryn är alla överens om att ”Give a Beep” är en fantastisk kampanj, det är en smart idé, man gillar hur den funkar med teknik bland annat, säger jurymedlemmen Sedir Ajeenah, partner i Garbergs.

– Våra vänner på Edelman Deportivo ska verkligen fira. Det har varit supersvårt i år. Vi strök till exempel alla bidrag med VR eftersom vi inte tyckte att de höll en tillräcklig höjd. Så vi har utmanat kategorin.

När det gäller just Mobile, men även Cyber, tror Sedir Ajeenah dock att svenska byråer har blivit lite för bekväma.

– Ett brons är riktigt bra, men jag hoppas också att det är en signal till vår bransch – vi i Sverige är ju så kända för vårt försprång, vår innovationskraft och vår startupscen – att vi kanske har lutat oss lite för mycket tillbaka. Vi får inte glömma att världen jobbar på ganska bra.

Mobilkategorin står för en rad utmaningar, menar Sedir Ajeenah, med tanke på de senaste årens explosion av nya appar och tjänster, samtidigt som nedladdningarna inte alls ökar i samma takt.

– Alla bara lanserar, släpper kampanjer och alla varumärken ska ha en egen app. Det sker samtidigt som användarbeteendet har förändrats. Nu vill vi inte ha så mycket på telefonen och vi är ganska noga med vad vi laddar ner. Där behöver vi i branschen vara snabbare och hänga med.

Inför prisutdelningen i Direct hade de svenska byråerna 13 nomineringar, Åkestam Holst stod bakom fem av dem.

Men byrån för nöja sig utan lejon i Direct. Istället är det Ingo och Acne som belönas.

Ingo tar hem ett brons för Folkperans ”Unsuccessful Ticket Sampling” medan Acne får ett bronslejon för ”Ikea Responds to Balenciaga”.

Totalt delas 68 lejon ut i Mobile och 76 i Direct.

Alla svenska vinnare i Mobile

BRONS

”Give a Beep”/ Hövding/ Edelman Deportivo

Alla svenska vinnare i Direct

BRONS

”Unsuccessful Ticket Sampling”/ Folkoperan/ Ingo (AOL/Be On)

“Ikea Responds to Balenciaga”/ Ikea/ Acne (Ikea Malmö)

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.