Brons i Mobile och Direct

2017-06-20 21:00 Madeleine Nilsson  

CANNES LIONS 2017. Det blir ett brons i Mobile och två i Direct för de svenska byråerna.

Sverige hade tre nomineringar i Mobile. Det resulterar nu ett brons för Edelman Deportivos ”Give a Beep” för Hövding.

– Det skickades in över 1000 bidrag till Mobile, så det är verkligen en bedrift att bara ta sig in på shortlist. Så i juryn är alla överens om att ”Give a Beep” är en fantastisk kampanj, det är en smart idé, man gillar hur den funkar med teknik bland annat, säger jurymedlemmen Sedir Ajeenah, partner i Garbergs.

– Våra vänner på Edelman Deportivo ska verkligen fira. Det har varit supersvårt i år. Vi strök till exempel alla bidrag med VR eftersom vi inte tyckte att de höll en tillräcklig höjd. Så vi har utmanat kategorin.

När det gäller just Mobile, men även Cyber, tror Sedir Ajeenah dock att svenska byråer har blivit lite för bekväma.

– Ett brons är riktigt bra, men jag hoppas också att det är en signal till vår bransch – vi i Sverige är ju så kända för vårt försprång, vår innovationskraft och vår startupscen – att vi kanske har lutat oss lite för mycket tillbaka. Vi får inte glömma att världen jobbar på ganska bra.

Mobilkategorin står för en rad utmaningar, menar Sedir Ajeenah, med tanke på de senaste årens explosion av nya appar och tjänster, samtidigt som nedladdningarna inte alls ökar i samma takt.

– Alla bara lanserar, släpper kampanjer och alla varumärken ska ha en egen app. Det sker samtidigt som användarbeteendet har förändrats. Nu vill vi inte ha så mycket på telefonen och vi är ganska noga med vad vi laddar ner. Där behöver vi i branschen vara snabbare och hänga med.

Inför prisutdelningen i Direct hade de svenska byråerna 13 nomineringar, Åkestam Holst stod bakom fem av dem.

Men byrån för nöja sig utan lejon i Direct. Istället är det Ingo och Acne som belönas.

Ingo tar hem ett brons för Folkperans ”Unsuccessful Ticket Sampling” medan Acne får ett bronslejon för ”Ikea Responds to Balenciaga”.

Totalt delas 68 lejon ut i Mobile och 76 i Direct.

Alla svenska vinnare i Mobile

BRONS

”Give a Beep”/ Hövding/ Edelman Deportivo

Alla svenska vinnare i Direct

BRONS

”Unsuccessful Ticket Sampling”/ Folkoperan/ Ingo (AOL/Be On)

“Ikea Responds to Balenciaga”/ Ikea/ Acne (Ikea Malmö)

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt