Branschen i möte om #sistabriefen

2017-12-07 13:06  

Kommunikationsbranschen samlas för att motverka sexuella trakasserier och övergrepp.

Under torsdagsförmiddagen har kommunikationsbranschens organisationer på inbjudan av Sveriges Kommunikatörer samlats i möte för att diskutera uppropet #sistabriefen. Frågan på dagordningen var hur man tillsammans ska kunna motverka sexuella trakasserier och övergrepp på arbetsplatserna, och sätta en gemensam plan framåt.

Hanna Brogren, generalsekreterare på Sveriges Kommunikatörer, säger att uppslutningen var stor från alla olika håll i branschen. Deltog gjorde Komm, Medieföretagen/Almega, Svenska PR-företagen, Sveriges Annonsörer, Precis, Swedish Content Agencies, Sveriges Marknadsförbund, Swedma, Reklamombudsmannen, SES Sponsrings & Eventsverige och facket DIK.

– Det möjliggjorde att vi verkligen kunde ringa in på vilket sätt vi bör jobba vidare med frågan. Alla sidor av branschen prioriterar det här högt och är överens om att ingen ska behöva ha det såhär på jobbet. På mötet diskuterade vi både vad vi kan göra på kort sikt, och vad vi kan göra långsiktigt, säger hon till Dagens Media.

Eftersom att gruppen var stor beslutades det att man delar upp sig i fyra arbetsgrupper som ska jobba konkret med olika aspekter av problematiken. Arbetet ska sedan rapporteras under två uppföljningsmöten, ett innan jul och ett i januari.

– I det korta loppet kom vi fram till att vi behöver erbjuda handfast guidning till individer som känner sig utsatta och behöver stöd. Det känns som en väldigt viktig del i det kortsiktiga arbetet. Dessutom bestämde vi att tillsammans undersöka möjligheterna att ta fram en visselblåsarfunktion, fortsätter Hanna Brogren.

Hon betonar dock att det absolut viktigaste är att se till att jobba långsiktigt.

– Det här är ju en stor förändring som vi vill se – vi vill påverka strukturer. För att göra det måste man arbeta kontinuerligt och lyfta den här frågan, och bidra till ett bra klimat på arbetsplatserna. Det finns såklart lagstiftning som måste följas, men vi tror också att det behövs mer utbildning om lagstiftningen.

"Ska jobba för kulturer som främjar allas lika värde"

Hanna Brogren ser att Sveriges Kommunikatörer har en viktig roll att spela i att organisationens medlemmar blir facilitatorer ute på arbetsplatserna, där man måste arbeta med de frågor som ingår i problematiken på ett konkret vis.

– Det handlar om att våga prata om de här sakerna, bidra till organisationskultur och där är det viktigt att ha ett vardagligt språk, och inte något högtravande policyspråk.

Hur var stämningen bland deltagarna på mötet?

– Det var ett väldigt starkt engagemang. Även om alla upprörs över det oacceptabla som kommit fram i uppropen, känner vi en stryka i att vi kan agera tillsammans för att nå förändring.

Vad är det som man tycker är svårast i den här frågan ute på branschens arbetsplatser?

– Det som man tycker är svårast är att det krävs ett sådant långsiktigt arbete. Den här typen av stora förändring är ingenting som kan åstadkommas på kort sikt. Lagstiftning finns ju som sagt redan, men nu vill vi lyckas förändra normer och strukturer. Det här händer såklart inte bara inom kommunikationsbranschen, men jag ser att vi kan vara en viktig brygga mellan policydokument och organisationskulturer – att faktiskt ta upp frågan, lätta på locket och ta initiativ till lösningar.

Vilken roll man har på ett företag ska heller inte innebära en större risk för att drabbas av sexuella trakasserier, eller konsekvenser när man väljer att berätta, säger Hanna Brogren.

– Konsulter har till exempel ofta en speciell sits, i och med att de inte är anställda av företaget där de arbetar. Det är någonting som speglar arbetsmarknaden som helhet att många har tillfällig anställning eller är inhyrd. Men nu är det viktigt att vi tittar på hur det är på arbetsplatserna oavsett anställningsform. Det ska inte betyda något att du är konsult, praktikant, vikarie eller fast anställd. Vi ska jobba för kulturer som främjar allas lika värde.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt