Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Byråer

Brakförlust för McCann

Byråjättens omsättning rasar – och förlusten uppgår till -13,4 miljoner kronor.


Publicerad 2013-08-08 13:19

Ämnen i artikeln:

McCann

Dela artikeln:

McCann Worldgroup AB – som rymmer McCann Stockholm, McCann Relations, MRM Stockholm, Starsky Digital Industries och Momentum – summerar ett dystert 2012 i bokslutet som nyligen trillade in hos Bolagsverket.

Omsättningen har backat från 174 till 131 miljoner kronor, en minskning på nästan 25 procent.

Samtidigt har förlusten ökat rejält.

2011 uppgick McCanns resultat efter finansiella poster till -5,3 miljoner kronor. 2012 var motsvarande siffra -13,4 miljoner.

Resultatet på sista raden landar på -17,6 miljoner kronor, att jämföra med -3,5 miljoner kronor 2011.

McCann skriver i bokslutet att året har präglats av ”marknadens och omvärldens svagare utveckling”.

Under året har antalet anställda minskat från 84 till 74, vilket har resulterat i att personalkostnaderna har sjunkit från 66,5 till 55,5 miljoner kronor.

”Antalet anställda har anpassats för att möta kundernas minskade spendering. Bolaget har trots detta haft en relativ stabil kundsituation utan väsentliga kundtapp och har lyckats vinna några nya uppdrag från befintliga och nya kunder. Under året har arbete med omstrukturering av verksamheten pågått”, skriver McCanns ledning.

Sedan hösten 2012 är Matias Palm-Jensen Nordenchef för McCann.

– Jag har inget att göra med fjolårets resultat, säger Matias Palm-Jensen till Dagens Media, och fortsätter:

– Mitt uppdrag är att förändra verksamheten. McCann har identifierat Norden som ett högkreativt område och min förhoppning att vi ska bli världsbäst på reklam. Det negativa resultatet beror på de omstruktureringar vi gjort.

Om framtiden för McCann, säger Matias Palm-Jensen:

– Mediabilden ser annorlunda ut än för tio år sedan. Det digitala har kullkastat allt och vi måste rusta oss för det. Vi håller på att slutföra det som har varit och går in i en ny spännande tid. Vi är rustade, och har en helt ny uppställning . Nu gäller det att hitta rätt kunder och rätt uppdrag.

Nästa år kommer förändringarna som genomförs att synas fullt ut, berättar Matias Palm-Jensen.

– Året är nästan slut. De förändringar vi gör nu kommer att märkas 2014.

McCann-byrån MRM Stockholm, som är specialiserad på relationsmarknadsföring, minskar omsättningen till 59,8 (68) miljoner kronor, och resultatet efter finansiella poster backade kraftigt, från 6,6 miljoner till 685 000 kronor.

”2012 levererade MRM Stockholm för 10:e året i rad ett positivt resultat för verksamheten. Vinstmarginalen blev förvisso lägre än planerat vilket kan förklaras med att den fortsatt strama konjunkturen i Europa och Sverige påverkat vissa kunders möjlighet och vilja att investera i marknadskommunikation”, skriver byrån i bokslutet.

McCann-byråN Momentum minskar omsättningen till 38,8 (40,3) miljoner kronor och förlusten ökade till -3,1 (-2,2) miljoner kronor.

”2012 var ett omvälvande år. Vår värld har påverkats av ekonomiska svängningar, stark valuta, minskad export, vilket skapar viss oro och osäkerhet. Första halvåret var väldigt bra, men hösten präglades av minskade intäkter”, skriver byråns ledning.

McCann Worldgroup AB har de senaste åren präglats av turbulens, med många chefsbyten och flera tunga kundtapp.

Tidigare i år fick bolaget en ny ledning. Robert Bryhn lämnade McCann efter mindre än ett år på vd-posten, och ersattes av Fredrik Westerman, tidigare vd för Visa i Norden och Baltikum. Samtidigt tog Johan Nilsson över rollen som byråledare på McCann Stockholm.

Kort därpå lämnade Anders Nyström, byråchef på McCann Stockholm, bolaget.

Tidigare i sommar stod det även klart att den förre McCann Stockholm-vd:n Pia Grahn Brikell lämnar bolaget.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Helen Preutz

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.