Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Brakförlust för Hilanders

Publicerad: 13 Augusti 2012, 14:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:15

Den Intellecta-ägda reklambyrån Hilanders hade ett dystert 2011.


Ämnen i artikeln:

IntellectaHilanders

Byråintäkten minskade från 28,4 miljoner kronor 2010 till 24,1 miljoner kronor under 2011, och de totala intäkterna backade från 44,3 till 33,9 miljoner.

Rörelseresultatet landade på -15,2 miljoner kronor. Därmed mer än fördubblades förlusten från 2010, då siffran uppgick till -7,2 miljoner kronor.

”Verksamheten har brottat med lönsamhetsproblem under de senaste två åren och mötte även en vikande marknad, bland annat pga den finansiella krisen i Europa”, skriver Hilanders i bokslutet.

Hilanders har bantat personalen i både Malmö och Stockholm, och kostnader i samband med det har enligt byrån uteslutande belastat 2011 års resultat.

”Bolaget såg ett ökat inflöde på kundsidan under Q4, men dessa projekt kommer först igång under 2012 och har inte kunnat lyfta årets resultat”, skriver Hilanders.

Hilanders dotterbolag och ”livsmedelsbyrå” Hilanders Kitchen, som i våras upphörde som eget bolag, nådde en nettoomsättning på 13,8 (3,7) miljoner kronor. Rörelseresultatet uppgick till -930 000 (16 313) kronor.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IntellectaHilanders

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.