Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

"Bra reklam gör livet lite bättre"

Hallå där Magnus Jakobsson, creative director på Åkestam Holst och ordförande av Guldägget 2017, som går av stapeln imorgon.


Publicerad: 03 Maj 2017, 07:49
Uppdaterad: 03 Maj 2017, 07:51

Ämnen i artikeln:

GuldäggetÅkestam Holst

Guldäggets juryordförande Magnus Jakobsson.

Vad tycker du om årets bidrag?– Jag älskar dem. Bär dem med mig i hjärtat för evigt. Juryn har gjort ett strålande jobb, och varje enskilt bidrag som sållats fram i årets Guldäggskvarn är värda en nominering. Men, som vanligt, väcker vissa bidrag i nomineringsbilagan viss förvåning hos vissa. Och som vanligt tycker alla inte exakt likadant om allt. Det hör till. Alla har rätt till sin egen åsikt, så även i detta sammanhang.

Ser du någon trend bland bidragen i år?– Inte direkt. Skulle vara trenden ”väldigt bra kommunikation” i så fall.

Vad är det viktigaste ni letar efter i en reklam?– Guldäggsjuryns uppgift är att hitta den reklam som får högsta poäng på hantverk, idé och relevans. Varje idé som belönas bör väcka viss avundsjuka hos varje enskild jurymedlem.

Vad kännetecknar bra reklam dig?– Bra reklam är reklam som intresserar människor på riktigt, inte bara som ”reklam”. Riktigt bra reklam får människor att må bra. Lika bra som dålig reklam får dem att kräkas. Bra reklam gör livet lite bättre, helt enkelt. 

Hur högt anseende har Guldägget idag?– Det är den viktigaste reklamtävlingen i Sverige utifrån ett uppmärksamhetsperspektiv. Den inspirerar både kunder och byråer att göra ännu bättre kommunikation. De som påstår att Guldägget ”tappat” sin betydelse förstår kanske inte att tävlingen framför allt innebär ett tydligt skyltfönster mot näringslivet där den kommunikation fler kunder eventuellt borde göra mer av hänger i fönstret som läskande isglassar i en strandkiosk.

Alexis Appelgren Gougoulakis

Ämnen i artikeln:

GuldäggetÅkestam Holst

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.