Gå direkt till textinnehållet

Bottenår för Sverige i Cannes

CANNES LIONS 2018. Det blev bara 12 lejon för de svenska byråerna – mest prisad blev den uppmärksammade kissannonsen.

I fredags avslutades årets omgång av Cannes Lions. Efter att alla priser har delats ut står det klart att det blev ett riktigt bottenår för Sveriges del.

De svenska byråerna kammade hem totalt 12 lejon, jämfört med förra årets 21 lejon som också innebar ett svagt år för Sverige.

Flest lejon delades ut i kategorin Film där Forsman & Bodenfors prisades för "Moments" för Volvo Cars och "Boxes" för Uber Apacx och Acne tog hem ett brons för "Ikea – the blue bag".

Åkestam Holst är den reklambyrå som plockade hem flest lejon under tävlingens gång. Byrån prisades med totalt sex lejon, varav tre av lejonen gick till "Ikea pee ad".

Årets resultat i Cannes Lions:

  Brons Silver  Guld
Radio & Audio     Åkestam Holst/”The voice of change”/Europride 2018
Print & Publishing     2 x Åkestam Holst/”Ikea pee ad”/Ikea
Film Craft F&B/”Moments”/Volvo Cars    
Entertainment   Åkestam Holst/"Irresistibly pointless trueview ads"/Ikea  
Industry Craft   Åkestam Holst/"Don't slip away"/Ikea  
PR Ehrenstråhle DDB/"We are the silver snipers"/Lenovo  
Media  Åkestam Holst/"Ikea pee ad"/Ikea Sebton/Co/”Absolut vodka – never gonna gif you up”/Absolut Vodka
Film  F&B/”Moments”/Volvo Cars    
  F&B/"Boxes"/Uber Apacx    
  Acne/"Ikea – the blue bag"/Ikea    

Så prisades byråerna:

  Brons Silver Guld
Åkestam Holst 1 2 3
Forsman & Bodenfors 3    
Ehrenstråhle DDB 1    
Acne 1    
Sebton/Co   1  

 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-06-25 06.46Uppdaterad 2018-06-25 06.53

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: