Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Bonnier kliver in i Readly

Publicerad: 14 Augusti 2013, 13:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:38

UPPDATERAD. Elva Bonniertitlar finns nu tillgängliga hos Readly – något som väcker frågor om förlagets egna digitaltjänst som planeras i samarbete med Aller och Egmont.


Ämnen i artikeln:

Aller MediaEgmont TidskrifterBonnier TidskrifterReadly

Dagens Media har i fler artiklar berättat om den nya appen Readly som beskrivits som tidskrifternas motsvarighet till Spotify.

Just nu finns 97 titlar från ett fyrtiotal förlag i appen. Senast i går kom beskedet att Bonnierstitlarna Veckans Affärer och Veckans Affärer Hållbarhet lagts till sortimentet.

Därmed finns elva Bonniertidskrifter tillgängliga i appen – däribland ett antal titlar från Expressen Magasin samt Klassiska Bilar och Tjänstebilen som ges ut av Bonnier Tidskrifter.

Däremot har varken Aller Media eller Egmont Tidskrifter i dagsläget skrivit på avtal med Readly.

– Vi tittar på många olika leverantörer och varianter, men har inte tagit ställning ännu, säger David Seifors, marknadsdirektör på Egmont Tidskrifter till Dagens Media.

För Egmont Tidskrifter handlar digitala prenumerationer än så länge om låga volymer.

– Det är inget som är avgörande för oss, men på sikt vi har vi för avsikt att gå in i ett avtal.

Inte heller Aller Media har ännu tagit ställning till vilken kanal man ska använda.

– Våra tidningar är ännu inte med i Flex, men vi går just nu igenom upplägget i dialog med Tidningskungen. När det gäller digital publicering av våra titlar finns det för Elle och Café, inte övriga titlar. Där är vi mitt i utvärderingsprocessen av hur vi skall ta nästa steg och därför har vi inte tagit ställning till Readly än, säger Annette Melander Berg, marknadsdirektör på Aller Media.

I våras berättade Dagens Media om Aller Medias och Egmont Tidskrifters planer på att köpa in sig i Mediafykoncernen för att bli delägare i Tidningskungen. När affären är klar innebär det att de tillsammans med Bonnier äger 60 procent av bolaget, medan resterande 40 procent ägs av grundarna Johan Sundström och Ola Degerfors.

Nyligen lanserade Tidningskungen erbjudandet Flex där kunden väljer tre titlar till en fast månadskostnad. För tillfället arbetar man med ett digitalt erbjudande med förhoppning om att lansera i höst.

Helen Preutz


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev