Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Blink storsatsar på Europa

Publicerad: 2 Mars 2011, 07:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

Designbyrån Blink vinner den nederländska dagligvarujätten Ahold efter europeisk pitch. Nu vill byrån expandera på den europeiska marknaden.


Det första uppdraget för Ahold är redan igång - ett nytt butikskoncept för den Ahold-ägda stormarknadskedjan Albert Heijn.

– Vi vill komma ut mer på den europeiska marknaden och vara med i fler europeiska pitcher, säger Jacob Sandström, vd på Blink design.

Det nya butikskonceptet är tänkt att lanseras i Tjeckien under sommaren eller tidiga hösten.

Till nästa år finns planer på en vidareutveckling till Centraleuropeiska marknader - vilka är i nuläget inte klart.

Jacob Sandström ser vinsten av Ahold som en grund för en utökad europisk offensiv för byrån.

– Vi har ambitionen att bli en av de ledande europeiska byråerna inom kommersiell design och retailarkitektur, säger Jacob Sandström.

I Sverige äger Ahold 60 procent av aktierna i Ica. Ica-handlarnas förbund kontrollerar de återstående 40 procenten genom bolaget Hakon invest.

Blink omsatte enligt egen uppgift 15 miljoner kronor 2010 och har 12 anställda. Bland kunderna finns Dafgårds, Stadium, Coop, NK och Telia.

Blinks arbetsgrupp för Ahold

Kundansvarig: Jacob Sandström

Projektledare: Klara Wistam

Creative Director: Richard Kylberg

Senior designer: Peter Lundbergh

3D designer: Per Jensen

2D designer: Andreas Johansson

Stephan Drenzel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.