Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Björn Kusoffsky: "Vi hade en svartvit kopieringsapparat och väldigt få resurser"

Publicerad: 2 Maj 2015, 07:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:02

Årets Platinaägg tilldelades Björn Kusoffsky, grundare av Stockholm Design Lab. För Dagens Media berättar han om tiden på Beckmans och om hur det känns att bli slagen av Bob Hund.


Ämnen i artikeln:

Guldägget

Björn Kusoffsky började på Beckmans redan som 19-åring. Då var utbildningen inhyst i en gammal lägenhet på dåvarande Smålandsgatan.

– Vi hade en svartvit koperingsapparat och väldigt få resurser. Men vi hade väldigt bra lärare och högt i tak. Det var det bästa som kunde hända mig. Jag hittade en plats där jag kunde utvecklas. Allt jag lärde mig där har jag tagit med mig in i min yrkeskarriär, säger Björn Kusoffsky till Dagens Media och fortsätter:

– Det här var i mitten av 80-talet så klimatet såg lite annorlunda ut. Men jag är glad att jag var så pass ung när jag kom in. Under mina drygt 30 år i branschen har jag kunnat gå igenom det traditionella hantverket till det digitala som finns idag.

Finns det något som har varit extra roligt under de här åren?

– Vårt projekt med SAS är något som förföljer mig eftersom det var så pass omfattande. Jag kan fortfarande kliva in i SAS flygplan och känna mig väldigt stolt. Vi har också haft en lång relation med Ikea som har betytt väldigt mycket och gett spännande projekt, säger Björn Kusoffsky och fortsätter:

– Det finns en lycka i att hela tiden få nya utmaningar och att behöva lära sig allt om allt från glasögon och färgburkar till flygindustrin. Det gör att man inte fastnar. Eftersom jag har så pass olika typer av uppdrag både i Sverige och utomlands blir jobben det som utvecklar en.

Vad märker du för utveckling inom branschen just nu?

– Jag tycker att det märks att design blir allt viktigare för företag. För bara tio år sedan slarvades det en del med det. Nu är både design och varumärke högt uppe i hierarkin och det kommer bara att fortsätta, säger Björn Kusoffsky och fortsätter:

– Exempelvis Airbnb är en digital plattform utan produkter, så där blir varumärket och designen extremt viktigt. Nu måste man jobba igenom hela varumärket. Det går inte längre att bara ha en tydlig idé, utan allt måste paketeras och ha både en bra idé och form. Det tror jag kommer bli allt mer avgörande.

Under Guldäggsgalan 2015 tilldelades Björn Kusoffsky Platinaägget. Utmärkelsen går till människor som "med sin begåvning och personlighet mer än andra har bidragit till reklamens och formgivningens utveckling i Sverige".

Hur kändes det?

– Det är jättekul och hedrande på många sätt, såklart. Platinaakademin har funnits sedan 1975 så det är en ära. Framförallt är det också en nystart för oss på Stockholm Design Lab. Vi är inne i en ny fas som gör att vi kommer att börja jobba ännu mer internationellt, sedan får vi se vad Platinaägget gör i Sverige och vilken uppmärksamhet vi kommer att få kring det.

Kan du dela med dig av någon anekdot från åren inom branschen?

– Vid ett tillfälle var vi nominerade till ett Guldägg för hela SAS-projektet. Hela byrån och tio personer från SAS var där. Priset skulle delas ut till förrätten och vi hade stora förhoppningar om att vinna. Priset gick istället till Bob Hunds skivomslag, säger Björn Kusoffsky och fortsätter:

– Det var en besvikelse och framförallt tror jag att kunden blev väldigt förvånad över hur man kan jämföra ett skivomslag med en omfattande identitet för SAS, även om jag tycker att skivomslaget är fantastiskt.

Lyssna på Björn Kusoffskys lördaglista här:

<iframe src="https://embed.spotify.com/?uri=spotify%3Auser%3Adagensmedia%3Aplaylist%3A6dfHZMgVuTlM6D7gyNEuRH" width="300" height="380" frameborder="0" allowtransparency="true"></iframe>

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Guldägget

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.