Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Björn Engström vinner Platinaägget

Publicerad: 20 April 2016, 19:16
Uppdaterad: 20 April 2016, 20:17

Björn Engström – den sista i det svenska reklamkollektivet som ser ut som en intellektuell och inte som en hipster – vinner Platinaägget.


Ämnen i artikeln:

Guldägget

Björn Engström, kreatör och partner på Forsman & Bodenfors, vinner Guldäggets specialpris Platinaägget. Han har jobbat på F&B i nära två decennier och har bland annat jobbat med "The Epic Split" för Volvo Trucks.

"I år går Platinaägget till en person som har tagit emot pris på den här scenen under fyra decennier. Kreatören har oberört rört sig från printmediet till film och in i den digitala världen där personen tycks navigera skickligare än de flesta 20-åringar.

Och kreatören har inte bara hämtat pris på den här scenen. Årets pristagare kan öppna ett litet museum med alla sina Cliostatyetter, pennor och lejon som vunnits för kampanjer som på olika sätt varit med och färgat sin samtid.

Den klassiska reklamresan "Bättre lokalsinne" känns påtagligt aktuell även idag. Vi minns också välskrivna annonser för tryggare sjöräddning och det rabalder som uppstod när Berlusconi användes som avskräckande exempel i en kampanj för fri television. Allra tydligast minns vi kanske den episka spliten för Volvo Trucks, en kampanj som krossade internet för ett par år sedan. Och inget tyder på att pristagaren har slagit av på takten än.

Det är en sann ära att få dela ut Platinaägget till den sista i det svenska reklamkollektivet som ser ut som en intellektuell och inte som en hipster. Välkommen in i Platinaakademin, Björn Engström", lyder juryns motivering.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Guldägget

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.