Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Bizkit Havas går mot rekordår

15 nya medarbetare, rekordintäkter och en rejäl vinstökning. Bizkit Havas förvandling från mediebyrå till hybridbyrå har varit lyckosam. ”De gamla strukturerna kommer inte att vara kvar längre”, säger vd:n Johan Eidmann.


Publicerad 2015-12-11 12:03
Uppdaterad 2015-12-11 12:14

Ämnen i artikeln:

Bizkit Havas

Dela artikeln:

Många höjde på ögonbrynen när Bizkit Havas i början av året tog över Hyundais reklamproduktion och därmed kopplade greppet om bilföretagets totala kommunikation i Sverige.

Under våren integrerade Bizkit Havas även ägaren Havas Worldwides svenska reklamverksamhet i den forna mediebyrån, vilket har förstärkt byråns kreativa ben.

Bizkit Havas transformation har hittills varit lyckad, enligt vd:n och grundaren Johan Eidmann.

– Bizkit Havas har återigen haft ett fantastiskt bra år och vi växer inte bara med nya kunder utan våra befintliga kunder efterfrågar även mer inom ramen för vad vi som hybridbyrå kan erbjuda, säger han.

Omsättningen i Sverige beräknas i år öka med cirka 10-15 procent till runt 700 miljoner kronor. Även vinsten ökar på ”minst samma nivå” som omsättningen. Samtidigt har personalstyrkan vuxit med 33 procent, eller 15 medarbetare (till drygt 60 anställda), jämfört med 2014.

Hur blir ert 2016?

– Inför 2016 kommer marknaden att trycka på och vi räknar med att växa ytterligare vilket innebär fler nyanställningar. Samtidigt är det inte ett självändamål att bli många, utan det är helt och hållet den organiska tillväxten som gör att vi hela tiden behöver blir fler.

Vilka är de viktigaste förändringarna som vi kommer att få se på marknaden för kommunikationsbyråer de kommande åren?

– Det kommer krävas en större förståelse för uppdragsgivarnas samlade kommunikationsbehov. Det innebär att byråerna, oavsett vilken disciplin de initialt kommer ifrån, kommer att behöva integrera över disciplingränserna, säger Johan Eidmann och fortsätter:

– Det gäller även över landsgränserna. Analogt och digitalt, köpt, förtjänad och delat – allt detta kommer att smälta samman och byråerna måste behärska detta på ett begåvat och prestigelöst sätt.

Enligt Johan Eidmann kommer vi att få se gamla strukturer malas ner.

– Kraven och den härliga utmaningen ligger i detta. Framtiden ser skitkul ut men den ställer mycket högre, komplexare och nya krav på alla typer av kommunikationsbyråer. De som håller sig kvar i en utmejslad bekväm fåra kommer att slås ut på sikt. Och som sagt, det gäller alla byrådiscipliner.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.