Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Bizkit Havas: "Det är Google som förlorar på det här"

Varken TV4 eller Schibsted går med på Googles annonspolicy i samband med GDPR. Mediebyråerna Bizkit Havas och PHD ger sin syn på saken.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 24 Maj 2018, 13:58
Uppdaterad: 24 Maj 2018, 14:01

Ämnen i artikeln:

GDPRBizkit Havas

"Även om annonseringen via Google kommer minska på kort sikt så innebär det inte nödvändigtvis att annonseringen kommer minska hos mediehusen", säger Johan Eidmann på Bizkit Havas. Foto: Janne Naess

Mediehusens beslut om Googles GDPR-krav skiljer sig åt. Dagens Media har sedan tidigare rapporterat om att Schibsted väljer att pausa sin annonsering via Google medan Bonnier News istället kommer fortsätta sitt samarbete med Google.

Senast i raden att inte gå med på Googles krav är TV4. De kommer inte att samla in något samtycke från sina användare på begäran av tredje part, som i det här fallet är aktörer som Google. Det innebär i sin tur att de riskerar att portas från Googles programmatic-verktyg.

Ett brev med informationen gick ut till TV4:s mediebyråer och kunder under gårdagen.

Johan Eidmann, vd på Bizkit Havas, säger att annonseringen via system som Googles kommer minska på kort sikt. Samtidigt är han övertygad om att situationen kommer reda ut sig inom de närmsta veckorna.

– Annonsvolymerna kommer inte minska i sig men hos vissa mediehus blir det krångligare att annonsera, säger han och fortsätter:

– Även om annonseringen via Google kommer minska på kort sikt så innebär det inte nödvändigtvis att annonseringen kommer minska hos mediehusen. Man behöver inte Google för att köpa programmatiskt hos exempelvis TV4. Det är istället Google som förlorar på det här.

Hur mycket resurser lägger ni på att lägga om system så att annonser inte köps via de system som TV4 och Schibsted inte godkänner nu när GDPR träder i kraft?

– Inte jättemycket, det innebär en omläggning men det löser vi ganska så enkelt.

Hur mycket resurser lägger ni generellt på GDPR?

– Det är jättemycket, vi får lägga ned mängder om timmar per dag. Det är miljontalskronor i timmar. Mycket tid går åt som vi kunde ha lagt på att utveckla får affär.

Olga Eriksson, kundansvarig på PHD, delar Johan Eidmanns bild av att situationen kommer lugna ned sig.

– På det stora hela tror jag att allt det här kommer sätta sig till slut. Nu är det nytt och jag ser bara detta som en liten "bump on the road". Det kommer lösa sig.  

Hur kommer det här påverka er som mediebyrå?

– Det påverkar våra kampanjer absolut. Vi måste se över vår mediemix och se om vi kan hitta en lösning eller styra om till andra leverantörer. Det är inte bestämt än men det finns lösningar. Det är det tekniska det hänger på egentligen.

Hur kommer det påverka era kunder?

– Svårt att säga. Vi köper mycket programmatisk när vi köper digitalt, så nu får vi kika på en annan lösning. Både Schibsted och TV4 är viktig leverantör för oss. Naturligtvis vill vi hitta en lösning som inte påverkar våra kampanjer.

Ämnen i artikeln:

GDPRBizkit Havas

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.