Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Bioreklamen vinnare i sommar

Publicerad: 11 Augusti 2015, 06:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:54

Medieinvesteringarna via Sveriges Mediebyråer minskade i juni och juli.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

I juni minskade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 4,5 procent, jämfört med samma månad förra året. I juli var nedgången 2,4 procent.

Totalt förmedlades medieutrymme för drgt 1,4 miljarder kronor under juni och juli.

Trögast gick det för printmedierna och tv – kvällspressen tappade 45,5 procent i juni jämfört med juni 2014 och 26 procent i juli, medan både internet, utomhus och bioreklamen har växt under sommaren.

Sommarens vinnare är bio, som ökade med 47,4 procent jämfört med förra sommaren. Internet ökade med 26,1 procent i juni och 16,5 procent i juli. Utomhus ökade med 13,4 procent i juli.

De stora tappen jämfört med juni 2014 förklaras till viss del av att då registrerades den hittills högsta juni-volymen någonsin i Mediebyråbarometerns historia, troligen på grund av fotbolls-VM.

– Just avsaknaden av ett stort evenemang visar sig tydligt då exempelvis kvällspress fortsätter tappa kraftigt. Trots detta uppvisar juni 2015 den näst högsta volymen sedan 2008. Både juni och juli följer årets trend med förflyttning av investeringar från tryckta till digitala medier, och sammanfattar vi årets första sex månader kan vi konstatera att flytten inte försvagas, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddalande.

Under det första halvåret 2015 har investeringarna i digitala kanaler ökat med 23,7 procent, medan tv har minskat med drygt 7 procent.

– Tv-stationerna tar delvis igen detta på sina Play-kanaler, men det är ändå förvånande med tanke på tv-stationernas kraftiga prishöjningar under 2015, säger, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i pressmeddelandet.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.