Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Berntzon/Bylund startar pr-byrå

Joachim Berntzon och Hans Bylund expanderar utanför reklammarknaden och startar i höst pr-byrån Rocketscience.


Publicerad 2011-06-23 07:09
Uppdaterad 2015-12-06 15:06

Ämnen i artikeln:

Berntzon Bylund

Dela artikeln:

– Pr-tjänster är något som ständigt efterfrågas av våra kunder och Berntzon/Bylund har sedan tidigare också jobbat en del med pr. Marknaden är mogen, gränsen mellan pr och reklam suddas ut allt mer och inom någraår kommer det att vara betydligt vanligare med multibyråer , säger Joachim Berntzon, byråledare på Berntzon/Bylund.

Joachim Berntzon och Hans Bylund kommer äga 51 procent av det nya bolaget och två delägare, som tillsammans kommer äga 49 procent, är redan rekryterade.

– Jag kan inte berätta vilka de är ännu men det är seniora konsulter med vana att leda arbetet på en pr-byrå. De har 49 procent men en del av de procenten kan sedan delas till andra möjliga delägare.

Anledningen till att byrån startar ett separat bolag för sin pr-verksamhet är flera.

– Pr och reklam är närbesläktade men pr är ett eget unikt hantverk och det är tydligt med viktiga etiketter. Sedan är det svårt för oss som reklambyrå att hävda att vi är bäst på pr. Den bästa konstruktionen är att flytta in pr-delen under ett eget tak men där vi fortfarande kan dra nytta av synergieffekterna.

Ambitionerna framöver?

– Utöver de två delägare behöver en ung och streetsmart konsult, sedan får vi växa därifrån.

Siktar ni på break even redan under det första verksamhetsåret?

– Ja det vore ju trevligt men det är ingen målsättning. Vi kommer att kunna ta en del av de initiala kostnaderna via koncernbidrag men vi tror att vi kommer att kunna vara kostnadseffektiva redan från start.

Varför namnet Rocketscience?

– Namnfrågan är sällan kritisk i långa loppet men det är ett namn som ska vittna om våra kreativa ambitioner. Sedan så, ja, det här med pr är ju faktiskt rätt komplext också.

Rocketscience ska redan ha tre uppdrag i hamn och byrån ska, om allt går enligt planerna, vara igång till slutet av augusti.

Henrik Widell

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.