Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Berlins borgmästare hyllar DDB

Publicerad: 8 Januari 2014, 13:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:51

Efter Klaus-Heidi-kampanjen hyllar Berlins borgmästare nu DDB Stockholm.


Ämnen i artikeln:

DDB Stockholm

Lufthansas reklamkampanj för den nya direktlinjen mellan Stockholm och Berlin fick stort genomslag. Genom en kampanj från flygbolaget tog 41 svenskar det tvekönade och tyskklingande namnet Klaus-Heidi.

I december utsågs en av dem, Michael Klaus-Heidi Andersson, 24, från Fjugesta, till vinnare. Priset - en resa till Berlin, en betald lägenhet, privatlektioner i tyska, och en cykel.

Nu hyllar Berlins borgmästare Klaus Wowereit kampanjen, som togs fram av DDB Stockholm.

– Kanske är det bara svenskar som är kapabla att göra något sånt här. Detta är den typen av personer som Berlin behöver, säger Wowereit i ett uttalande.

Kampanjen - som utgått från mycket små medel - har hittills nått mer än 100 miljoner personer. Under den mest intensiva perioden förra året upptog Klaus-Heidi-kampanjen en fjärdedel av alla omnämnande i sociala medier som rörde Lufthansa. Kampanjen var - efter Google och Bing - det som ledde mest trafik till flygbolagets sajt.

– Företag engagerar vanligtvis sina kunder genom små ansträngningar, som att tweeta eller gilla på Facebook. Vi ville utmana dem att betala ett verkligt pris, medveten om att endast verkliga ansträngningar skapar en historia värd att berätta, säger Jerker Fagerström creative director, DDB Stockholm, i ett uttalande.

– Kampanjen har vuxit till något större än den var från början. Den har stärkt den bilaterala relationen mellan Sverige och Tyskland.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

DDB Stockholm

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.