Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Berghs startar studio för studenter

Publicerad: 12 Juni 2017, 14:27
Uppdaterad: 12 Juni 2017, 14:32

Tobias Lundqvist, Camilla Wallander, och Christopher Waldekrantz.

Berghs School of Communication lanserar i dag Berghs Studio, där studenter får en chans att sätta tänderna i riktiga kunduppdrag.


Ämnen i artikeln:

Berghs School of Communication

Berghs studio har varit ett pilotprojekt som pågått i drygt ett år. Men det är först nu som kommunikationsskolan i Stockholm väljer att gå ut officiellt med sitt koncept.

Genom att koppla samman byråsidan, kundsidan och unga kommunikatörer hoppas skolan kunna skapa nya förutsättningar för alla tre att utvecklas, skriver man i ett pressmeddelande.

– Vi har alltid samarbetat med både byrå- och kundsidan för att låta våra studenter jobba i en så branschnära miljö som möjligt. Alltför ofta har det dock stannat vid en idé. Berghs studio är ett helt nytt erbjudande där vi kan hjälpa till att förverkliga de fantastiska koncept som skapas i huset, säger Berghs vd Camilla Wallander.

Christopher Waldekrantz, tidigare programansvarig för Berghs Copy- och AD-program, blir kreativ chef för satsningen.

– Som student ska man inte behöva ta samma ansvar som en anställd i branschen. Därför ser vi alltid till att seniora kommunikatörer jobbar tillsammans med dem och tar det yttersta ansvaret. Det säkerställer också att vi alltid håller hög kvalitet på våra leveranser, säger han om satsningen.

Tobias Lundqvist, tidigare ansvarig för skolans digitala utbildningar, kommer att vara studions affärschef. Eftersom erbjudandet utvecklats successivt det senaste året finns redan nu en gedigen kundlista.

– Det finns ett stort intresse att samarbeta med våra unga talanger. Min erfarenhet är att beställaren vågar utmana sig ännu lite mer i det här sammanhanget, vilket höjer den kreativa nivån ytterligare, säger Tobias Lundqvist.

Ett av de företag som har anlitat Berghs Studio under pilotåret är den amerikanska skönhetsjätten Coty, med varumärken som Max Factor, Gucci och Wella.

Huvuddelen av studions verksamhet kommer utgå från Sveavägen i Stockholm. Berghs studio beskrivs emellertid som en del av skolans internationella expansion, och jobbar redan idag med kunder från USA, Schweiz, Frankrike och Tyskland.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.