Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Bekräftat: Fieldwork-grundarna startar om

Publicerad: 29 November 2012, 08:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:03

Redan i september kunde Dagens Media avslöja att en gruppering från konkursade eventbyrån Fieldwork skulle starta en ny byrå med namnet A loud minority. Först nu berättar grundarna om den nya byrån.


Ämnen i artikeln:

FieldworkA loud minority

Det var den 11 september i år som Fieldwork ansökte om konkurs vid Stockholms tingsrätt. Byrån hade då skulder på 5 miljoner kronor.

Men inte ens de egna kunderna informerades om konkursen.

Men nu startar alltså sex konsulter från Fieldwork om: de tre Fieldwork-grundarna Richard Gustafsson, Gent Wahlström och Martin Lundstedt, samt Patrik Kvant, Josefin Nilsson och Linda Hultin.

– Sommaren var otroligt jobbig när vi satt med alla skulder, det var ångestladdat. När vi märkte att bolaget inte gick att rädda började vi fundera över vad vi skulle göra istället. Vi kände att vi ville försöka göra något tillsammans och det här känns bra och roligt. Det är lite nypionjärsanda, säger Richard Gustafsson.

Vad skiljer A loud minority från Fieldwork?

– Byrån är mindre och på så sätt snabbare och lättrörligare, vi har kortare ledtider. Dessutom jobbar vi närmare kunderna och djupare i processen. Nu är alla creative & project managers och tar hand om sin kund och driver projekten från början till slut, på Fieldwork fasades exempelvis jag som cd ut ur projekten efter den kreativa processen.

Activision Blizzard följer med från Fieldwork och byrån för även diskussioner med fem-sex av Fieldworks tidigare kunder. Dessutom jobbar man med norska Kari Traa, Nelly.com och PWC. Dessutom har A loud minority valts ut som en av nio europeiska byråer till att delta i ett kreativt forum för att skapa och utveckla kommunikationskoncept för Volkswagen Group.

Hur mycket räknar ni med att omsätta det första året?

– I år kommer vi inte att omsätta särskilt mycket alls. Och vi vet inte riktigt hur det blir nästa år, men vi vet att vi inte kommer att bli särskilt mycket större. Vi vill inte vara fler än tio personer för att kunna jobba i det här formatet och vi vill inte ändra på den modell vi har nu.

Dagens Media avslöjade den nya byrån redan i september – varför har inte ni berättat något förrän nu?

– Vi har inte jobbat ihop som byrå förrän nu, utan vi har alla jobbat som egna konsulter men under ett gemensamt namn och i gemensamma lokaler. Nu har vi en klar bild över erbjudandet vi vill gå ut med och det har tagit tid att forma. Först nästa år kommer vi att genomföra den riktiga bolagsbildningen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

FieldworkA loud minority

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.