Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Bara åtta nomineringar i Cyber

Publicerad: 23 juni 2015, 06:21
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:57

Förra året blev det nio svenska lejon, inklusive ett Grand Prix, i Cyber. I år har svenska byråer bara åtta vinstchanser.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Förra året hade de svenska byråerna 17 bidrag på shortlist i Cyber. Året dessförinnan var vinstchanserna 12 och 2012 hade Sverige 15 nomineringar.

Åtta nomineringar kan därför ses som något av ett bottenrekord.

North Kingdom kniper tre av nomineringarna med sin kampanj för ”The Hobbit: the Battle of the Five Armies”. DDB Stockholm har två nomineringar för Samsung och Forsman & Bodenfors har två nomineringar för FN-kampanjen med Zlatan Ibrahimovic.

Dessutom har ANR BBDO en nominering för ”Living with Lag” för Umeå Energi, som tidigare i år vann ett guldägg.

Totalt är 330 bidrag nominerade i Cyber

 

Samtliga svenska nomineringar

North Kingdom ”The Hobbit: the Battle of the Five Armies” Google & Warner Bros. (3 nomineringar)

DDB Stockholm ”Is This the Next?” Samsung (2 nomineringar)

ANR BBDO ”Living with Lag” Umeå Energi/Ume.net

Forsman & Bodenfors ”805 millions names” UN World Food Programme (2 nomineringar)

 

Kolla in alla nomineringar i dokumentet här uppe till höger.

LÄS ÄVEN

Sex vinstchanser i Design

Volt kan vinna i Radio

Sverige utan nomineringar

2015 kan bli bottenår i Cannes

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev