Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

B-Reel om guldet: "Man blir girig"

Publicerad: 21 Juni 2017, 08:32
Uppdaterad: 21 Juni 2017, 12:14

Bild 1/2  Gorillaz app framtagen av B-Reel i London och Barcelona.

CANNES LIONS 2017. För första gången vinner B-Reel ett lejon som egen byrå.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

B-Reel är sedan tidigare rikligt belönade under Cannes Lions – men enbart som produktionsbolag för andra byråers kampanjer.

Byrån står exempelvis bakom tidigare Grand Prix-vinnare som ”The Beauty Inside” och ”The Wilderness Downtown” och har flera gånger blivit utsedda till världens bästa produktionsbolag.

Men i år vinner B-Reel för första gången lejon på helt egna ben. Det är bolagets kontor i London och Barcelona som ligger bakom ett guldlejon och ett silverlejon i Mobile för sin app för popbandet Gorillaz.

– Vi är otroligt stolta, det är helt klart ett ögonblick att njuta av. Vi är så klart stolta över alla våra lejon, men det är lite skillnad när man äger något från start till mål, säger Johannes Åhlund, medgrundare av B-Reel och chef för London-kontoret, till Dagens Media.

B-Reel har vunnit extremt många lejon – blir man luttrad till slut?

– Nej, inte luttrad. Men man blir girig och vill bara ha mer.

Syftet med appen är att marknadsföra gruppens nya album ”Humanz” som släpptes 28 april i år. Appen bjuder in användarna till Gorillaz värld och låter fansen träffa bandmedlemmarna Murdoc, 2D, Russel och Noodle i deras eget hem. Den innehåller exklusivt material och användarna bjuds även in till ”Gorillaz House Party” där de kan lyssna på den nya skivan.

Appen bygger på en blandning av tekniker – VR, AR och 360-miljöer – och fungerar som en brygga mellan den verkliga världen och den digitala världen.

Varför valde ni att göra en app för att marknadsföra en skiva?

– Gorillaz har alltid legat i framkant tekniskt och digitalt och när bandet nu kom tillbaka efter sju år så ville de fortsätta att ligga i framkant. En app är inte ett självklart val för ett band, men Gorillaz har tät kontakt med sina fans och att då ha en egen plattform att kommunicera på är ganska lockande, och vi kände att det skulle fungera. Men jag tror inte att det är något som alla artister ska göra, säger Johannes Åhlund.

Hittills har appen laddats ner ungefär 350 000 gånger, och den fortsätter att utvecklas. Så sent som i måndags släpptes en ny uppdatering i samarbete med bilvarumärket Jaguar, som via appen letar efter nya ingenjörer.

Via kontakter fick B-Reel uppdraget av Gorillaz.

– De letade efter en partner som kunde hjälpa dem att ta deras digitala närvaro framåt. Det var en chans vi inte kunde motstå så vi jobbade hårt på att imponera inför våra första möten.

B-Reel tävlar även med Gorillaz app i kategorin Entertainment där man har två nomineringar. Caset är även inskickat till Digital Craft.

Johannes Åhlund tror att chanserna till ytterligare lejon är goda.

– Det är ett case som folk förstår och blir glada av, det är inte bara slugt kommersiellt. Det brukar vara bra i tävlingssammanhang.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev