Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

B-Reel delar ut två miljoner

Publicerad: 28 Juni 2011, 03:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:06

I Cannes vann de Grand Prix – och i fjol blev de utsedda till världens bästa digitala produktionsbolag. Dagensmedia.se kan nu berätta hur B-Reels succéår föll ut rent ekonomiskt, och hur mycket bolagets ägare plockar ut.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2011B-Reel

Produktionsbolaget B-Reel grundades i Stockholm 1999 av Anders Wahlquist, Petter Westlund och Pelle Nilsson.

Lite mer än ett decennium senare har B-Reel växt till en koncern – med kontor i New York, London och Los Angeles.

Under 2010 fick B-Reel sitt definitiva internationella genombrott. Det välansedda branschmagasinet Creativity utsåg B-Reel till världens bästa digitala produktionsbolag.

”2010 började B-Reel stå för sig själva, och fastställde sin status som en framstående digital spelare, med några av årets mest omtalade, gränsöverskridande och banbrytande produktioner”, skrev Creativity.

I Cannes fortsatte framgångarna. ”The Wilderness Downtown”, som B-Reel producerat, vann Grand Prix.

Men hur går värdens bästa produktionsbolag ekonomiskt?

Stora delar av B-Reels ekonomi är höljda i dunkel, då bolagen är registrerade i USA och England.

I toppen av hierarkin finns B-Reel Intressenter AB – som heläger fyra dotterbolag:

• B-Reel AB (Stockholm)

• B-Reel Inc (NYC)

• B-Reel Ltd (London)

• B-Reel Development (Stockholm)

Det svenska bolaget B-Reel AB har nyligen lämnat bokslut för 2010, som inte lyfte rent siffermässigt.

Intäkterna landade på 28,4 miljoner kronor, vilket är något lägre än 2009.

– Om man hoppas att få en ekonomisk uppsida på en sådan typ av utmärkelse så är det lite ledtider, säger Jonas Hedegard, exekutiv producent på B-Reel som dock tonar ned betydelsen av internationella priser för bolagets ekonomi:

– Det påverkar inte vårt dagliga arbete utan är mer ett bevis på att hårt arbete och kontinuitet lönar sig.

Dock ökade rörelseresultatet från 2,1 miljoner kronor 2009 till knappt 3 miljoner kronor 2010.

Bolaget delar ut en miljon kronor till ägarbolaget – som i sin tur berikar ägarna (de tre grundarna samt ett antal medarbetare) med totalt 2 miljoner kronor i aktieutdelning.

För B-Reel handlar det dock inte om att maxa intäkterna. Snarare sållar produktionsbolaget hårt i vilka projekt man väljer att ge sig in i.

– Vi försöker vara varsamma med vilken typ av jobb som vi väljer att ta oss an. Men jobben kommer inte på silverfat. Vi pitchar som alla andra, men försöker vara varsamma med vilken typ av produktioner vi pitchar på. I den processen väljer vi ibland bort projekt som ekonomiskt skulle vara väldigt lönsamma.

– I vårt DNA finns att alltid vilja leverera superbra kvalitet. Det kanske gör att man får jobba lite mer än vad det finns budget för och därmed jobba gratis i några timmar. Men vi tror att det är positivt i långa loppet.

Ska ni expandera nu?

– Det finns inget självändamål att växa på något kontor, utom i LA där vi är nystartade och behöver bli några fler för att få balans. Varje kontor arbetar utifrån sina förutsättningar. Blir vi mer efterfrågade behöver vi anställa, men grundidén är att varje kontor är lokalt, litet och snabbfotat.

– Sedan händer det väldigt mycket på den mobila sidan, som blir en alltmer naturlig och integrerad del i alla kampanjer. Där får vi se om vi ska jobba mer med det internt, eller om vi ska jobba mer med partners. Vi håller på att rekrytera interna mobilutvecklare just nu.

Var tror du att de internationella utmärkelserna och priserna betyder för er?

– Återigen, hårt arbete ger reslutat. Men det går inte att slappna av och leva på gamla meriter. Det gäller att leverera.

– Kanske ger det framförallt eko utanför branschen. Detta är en av få möjligheter då man som produktionsbolag kan få möjligheten att synas och det är jättekul att få denna typ av positiv pr. Men om man kommer att kunna se det på antalet pitcher, och typen av pitcher, som vi blir inbjudna till, det vågar jag inte sia om.

B-Reel har i dagsläget ett 20-tal anställda på respektive kontor i Stockholm, London och New York. I Los Angeles har man omkring åtta anställda.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2011B-Reel

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev