Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

B-Reel bygger ljusinstallationer åt Mall of Scandinavia

Publicerad: 11 Februari 2016, 06:00
Uppdaterad: 15 Februari 2016, 14:46

Bild 1/2  B-Reel är företaget som ligger bakom ljusinstallationerna.

Mall of Scandinavia i Solna är Nordens största shoppinggalleria där ljus och animationer samverkar för att skapa en inbjudande miljö för besökarna. Bakom konceptet står B-Reels Stockholmskontor.


Ämnen i artikeln:

B-Reel

B-Reels uppdrag omfattar ljusinstallationer och animationer såväl i gallerians interiör som i dess exteriör. Genom att använda design, datoranimationer och tusentals LED-lampor har B-Reel tillsammans med fastighetsägaren, Unibail-Rodamco, byggt en lösning som är i samklang med den omgivande miljön.

På Mall of Scandinavias exteriör bygger huvudanimationen på isblock som rör sig utmed fasaden. Den mest spektakulära lösningen återfinns inne i köpcentret. I en del av byggnaden har 3 296 glasstavar på två meter vardera hängts upp i taket. I varje stav finns 15 LED-lampor vardera vilket ger en möjlighet att skapa tredimensionella animationer i taket.

– Det har varit en lång och fantasifylld designprocess där vi försökt bygga in varumärkets själ i den fysiska miljön. Vi började med konceptutveckling, storyboards och ett skissarbete i kroki. Därefter har vi byggt skalenliga datormodeller där vi testat animationerna och fått dem godkända av beställaren, säger Marcelo Reis Melo, art director på B-Reel, i ett pressmeddelande.

B-Reel, grundades i Sverige 1999 men har sedan dess expanderat med kontor i bland annat Los Angeles, New York och Berlin. Bland kunderna finns företag som Spotify, Google, H&M, Samsung och Absolut Vodka. Nyligen listade den amerikanska branschtidningen Advertising Age B-Reel som en av världens mest kreativa byråer. Det var tredje året som B-Reel var på listan.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

B-Reel

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev