Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

AWB ökar med 38 procent

Publicerad: 4 Juni 2015, 10:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:59

Pr- och reklambyrån AWB ökade byråintäkten med 38 procent mellan 2013 och 2014. Det visar bolagets färska bokslut.


Ämnen i artikeln:

AWB

AWB:s byråintäkt gick från 13 miljoner kronor till 18 miljoner kronor 2014. Omsättningen ökade samtidigt med 27 procent till 26 miljoner kronor och rörelseresultatet ökade från 1,6 till 2,7 miljoner kronor.

Ökningen beror på att kunderna ökat sitt engagemang hos byrån, bland annat Nike, Atrium Ljungberg och Zound Industries.

– Vi är inne i spännande fas där vi har höjt ambitionerna för både vår strategiska och kreativa leverans, säger Jimmy Johansson, vd på AWB.

Även 2015 har börjat bra för byrån och siffrorna matchar förra årets, berättar Jimmy Johansson. AWB har inlett samarbeten med Tellus Tower och Hope.

– Vi räknar med tillväxt även i år. Viktigast för oss att göra det med projekt som bygger på våra långsiktiga ambitioner, det vill säga projekt där vi bidrar både med strategi och hög kreativitet.

I början av 2015 förstärkte AWB personalstyrkan med en vice vd i Amanda Engström, som rekryterades från Prime.

Nyligen valde dock delägaren och cd:n Jocke Jonasson att lämna byrån. Han ska ersättas med nyrekryteringar till den kreativa avdelningen.

– Vi har precis inlett rekryteringar för både seniora och juniora kreatörer, där vi letar efter branschens bästa talanger med digitalt fokus.

– Vi har dessutom anställt tre nya personer den senaste månaden och har fler nyckelrekryteringar framför oss, bland annat en säljchef och seniora strateger, säger Jimmy Johansson.

Enligt bokslutet delar AWB ut 1,9 miljoner kronor till ägarna – Mathias Rosenqvist, Martin Bundock, Jimmy Johansson, Ewa Ihrman, Johan Forsberg, Fabian Månsson samt den tidigare delägaren Jocke Jonasson.

LÄS ÄVEN

Martin Bundock: "Som att bege sig ner i kaninhålet"

Jocke Jonasson till AWB

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AWB

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev