Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Avfallskvarnen intar Sverige – Lewis PR gör jobbet

Publicerad: 24 Februari 2015, 13:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:12

Lewis PR har fått ett, för byrån, annorlunda uppdrag. De ska marknadsföra avfallskvarnen. En produkt som inte ens är tillåten i alla svenska kommuner.


Amerikanska InSinkErator, som en gång i tiden lanserade världens första matavfallskvarn, ska låta pr-byrån Lewis PR marknadsföra sina produkter i Sverige.

– Vi och åtta andra byråer blev inbjudna till en pitch i höstas och det var vi som vann. Enligt InSinkErator berodde det på att vi hade gjort vår research bättre än de andra, eftersom vi hade upptäckt ett antal etableringshinder för en matavfallskvarn i Sverige, säger Natalie Majerski, seniorkonsult och projektledare för InSinkErator på Lewis Communications i Sverige, till Dagens Media.

Ett av hindren är, enligt Natalie Majerski, att det fortfarande är otillåtet att installera matavfallskvarnar i många svenska kommuner. Det är där Lewis kommer in i bilden.

– Man vet helt enkelt för lite om produkten. De kommuner som inte tillåter installation gör det på grund av gammal information. Vårt jobb kommer bland annat vara att informera allmänheten om de fördelar som en avfallskvarn kan ha, säger hon.

Enligt Natalie Majerski finns det snarare många fördelar med att ha en matavfallskvarn i hemmet. De nedmalda matresterna ska samlas upp hos vattenverket och sedan fraktas vidare till en biogasanläggning.

– Det passar in i allt snack om framtidens bostäder och att leva miljömedvetet. Ur ett miljöperspektiv är det väldigt intressant, men de företag som säljer matavfallskvarnar i Sverige har inte ansträngt sig för att få ut produkterna, säger hon.

Bortsett från matavfallskvarnar så tillverkar InSinkErator också hetvattenkranar. En kran där användaren kan få 98-gradigt vatten direkt ur kranen.

– Det här känns jätteroligt. Det är en annorlunda kund och det är produkter som är relativt okända i Sverige. I USA har alla en matavfallskvarn. Ser man på våra andra kunder är det dessutom mycket it-fokus, så det här är verkligen ett annorlunda jobb, säger Natalie Majerski.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.