Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Även Söderhavet dissar Årets byrå

Publicerad: 23 Januari 2014, 11:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:50

Efter Lynxeyes avhopp – nu står det klart att även Söderhavet tackar nej till Årets byrå.


Ämnen i artikeln:

Årets Byrå

Som Dagens Media kunde berätta tidigare i dag hoppar Lynxeye av Regis tävling Årets byrå.

Anledningen är att Lynxeye är missnöjda med beslutet att slå ihop kategorierna designbyråer och varumärkesbyråer.

Nu väljer även förra årets vinnare i den digitala kategorin, Söderhavet, att dra sig ur tävlingen. Även på Söderhavet är man kritiska till tävlingens upplägg.

I ett mejl till Dagens Media spaltar Erik Lidsheim, en av Söderhavets grundare, upp flera anledningar till varför man är kritiska till Årets byrå.

" Vi anser inte att en "digital" klass längre är relevant. Vilken av alla byråer i alla klasser gör inte något digitalt nuförtiden? En ”analog” klass vore nog mer särskiljande. Vi tror på en utveckling där byråer inte klassificeras efter sin disciplin, utan efter effekten de kan tillföra sina kunder", skriver han.

I mejlet skriver Erik Lidsheim också att han hoppas att detta är det sista året som Årets byrå har en digital kategori.

" När den har tagits bort ställer vi gärna upp igen".

Regis vd Robert Skölfman är medveten om kritiken och berättar att han haft en dialog med Söderhavet.

– Vi tar alltid emot alla synpunkter som kan finnas. Sedan kanske vi inte väljer att förändra formatet enbart baserat på vad ett enskilt företag tycker. Det är egentligen samma typ av diskussion som i fallet med Lynxeye, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Vår princip är att vi förändrar saker när det finns ett branschintresse för det. Vi jobbar efter en majoritetsprincip men tar till oss vad Söderhavet säger.

LÄS ÄVEN:

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Årets Byrå

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.