Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Augusti går i konkurs – efter 17 år i branschen

Publicerad: 13 Maj 2013, 09:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:45

Reklambyrån Augusti – specialiserad på direktmarknadsföring – ansöker om konkurs, kan Dagens Media berätta.


Ämnen i artikeln:

Direktmarknadsföring

För bara några år sedan omsatte byrån nära 60 miljoner kronor. Men under de senaste åren har intäkterna fallit brant. Och det senaste brutna räkenskapsåret landade i ett minusresultat på 2,8 miljoner kronor.

Då sköts 2,5 miljoner kronor till för att täcka förlusten. Men det räckte inte.

Nu ansöker Augusti om konkurs, kan Dagens Media berätta. Enligt bolagets styrelseordförande Olle Edsmar beror konkursen till stor del på att Augusti nyligen tappade storkunden Telia.

– Vi förlorade Telia och hann inte riktigt med att anpassa oss efter det, säger Olle Edsmar.

Har ni stora skulder?

– Nej, det har vi inte. Jag hoppas att vi har tillräckligt med tillgångar så att vi i samarbete med konkursförvaltaren kan se till att så många som möjligt att ska bli så skadelösa som möjligt.

Dm-byrån Augusti grundades i sin nuvarande form 1996, även om embryot till byrån startades redan 1989. Olle Edsmar är dock inte sentimental.

– Det är aldrig kul att behöva ta ett sådant beslut. Men man måste vara realist. Det är ingen idé att försöka köra en bil utan bensin.

Augusti har fyra anställda.

Dagens Media har tidigare berättat om Telias stora byråöversyn, som ledde till att i stort sett samtliga byråer byttes ut. En annan byrå som drabbades hårt av tappet var Klirr, som tvingades säga upp personal.

Den digitala reklambyrån Attraction tvingades gå samman med en annan byrå efter kundtappet. Men i mars i år stod det klart att även den nya byråkonstellationen havererat.

Under de senaste åren har också många byråer inriktade just på direktmarknadsföring gått i konkurs. Trackster, Alex & Fred och One Sthlm är några av namnen på kyrkogården dit Augusti nu sällar sig.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Direktmarknadsföring

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.