Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Audi väljer TBWA

Publicerad: 29 November 2017, 14:21
Uppdaterad: 30 November 2017, 10:03

UPPDATERAD. Åkestam Holst tappar uppdraget när TBWA blir företagets nya huvudbyrå.


Ämnen i artikeln:

AudiTBWA

Tillsammans med byråvalskonsulten Max Apeira har Audi valt reklambyrån TBWA som företagets nya huvudbyrå. Sedan 2011 har Åkestam Holst haft ansvaret för Audis kampanjer, men efter sex år väljer Audi nu att avsluta samarbetet.

– Upphandlingen av huvudbyrå var rutinmässig i enlighet med våra globala inköpsprocesser. Vi har utvärderat ett mindre antal fantastiskt duktiga byråer med hjälp av Sveriges Annonsörers byråvalskonsult Max Aperia och landade i att TBWA bäst passade våra behov framöver, säger Tom Hedström, marknadschef på Audi Sverige, till Dagens Media.

Tom Hedström är övertygad om att TBWA kommer att fortsätta förvalta Audis varumärke och utveckla deras kommunikation.

Hur kom det sig att valet föll på TBWA som ny huvudbyrå?

– TBWA visade ett stort engagemang och förståelse för våra strategiska utmaningar och har ett imponerande track-record av att skapa reklam med otrolig kreativ höjd. Vi imponerades av hela arbetsgruppen som var del av pitchprocessen och kände att vi hittat ett team som brinner för vårt varumärke.

Ni har använt er av Max Aperia i urvalsprocessen. Hur har det samarbetet sett ut?

– Vi har inom Volkswagen-gruppen använt Max ett flertal gånger tidigare och jag har även suttit på byråsidan i flera av Max upphandlingar under åren. Han har bidragit med en beprövad process, rådgivande i att formulera våra behov och ett stort kunnande om vilka byråer som skulle kunna vara lämpliga.

Du har tidigare varit kundansvarig projektledare på Åkestam Holst. Hur blir det nu att vara på andra sidan och avbryta samarbetet med din förra byrå?

– Självklart vemodigt, Åkestam Holst är en av Sveriges absolut bästa byråer och jag räknar många av mina före detta kollegor som nära vänner, säger Tom Hedström.

Alex Hartelius


Ämnen i artikeln:

AudiTBWA

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev