Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Arla ut i mediebyråpitch

UPPDATERAD. Dagens Media kan avslöja att Arla – en av Sveriges största annonsörer – inleder en mediebyråpitch. Carat kan därmed tappa en av byråns största och mest långvariga kunder.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Publicerad: 21 April 2015, 11:18
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:04

Ämnen i artikeln:

ArlaCarat

Enligt uppgift till Dagens Media genomför Arla en europeisk mediebyråöversyn som leds från huvudkontoret i Århus i Danmark.

Claes Henriksson, presschef på Arla, bekräftar uppgifterna.

– Vi är nöjda med Carat i Sverige och det är ingen dramatik i detta. Vi har som policy att göra en pitch var fjärde-femte år och det är det vi gör nu, säger han till Dagens Media.

Senast Arla genomförde en mediebyråupphandling var 2010, då Carat fick förnyat förtroende efter en pitch mot Mediacom och MEC.

Carat har hittills jobbat med Arla i snart 12 år.

Arla var under 2014 Sveriges åttonde största annonsör, med en investering på över 500 miljoner kronor brutto i traditionella medier, enligt Sifo Reklammätningar.

Företaget ökade medieköpen med nästan 90 procent under fjolåret, delvis till följd av att Arla var en av huvudsponsorerna till MTG TV:s sändningar av vinter-OS.

Arla-pitchen beräknas vara klar i höst.

Ämnen i artikeln:

ArlaCarat

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.