"AR:s genomslag visar på vikten av att hänga med"

2016-12-29 09:48  
Charlotte Berg på Mindshare menar att vi kommer gå ifrån åsiktsbaserad data mot allt mer beteendebaserad data år 2017.

JULENKÄT. Charlotte Berg, head of business planning på Mindshare, ser genomslaget av video och AR som årets största branschhändelse.

Vilken var den största branschhändelsen 2016?

– Oj, det finns så mycket. Men det totala genomslaget av video på exempelvis Snapchat och Instagram stories och AR med Pokemon Go som kanske tydligast exempel visar båda på vikten av att hänga med i utveckling av både mediekonsumtion och tech.    

Vad är ditt nyårslöfte?

– Samma som alltid, att jag och min familj ska bli bättre på att äta upp det vi har i kylen.

Sia om din bransch: Vad händer 2017?

– 2016 var året när vi verkligen insåg att vad folk säger och gör är två helt olika saker. Utgången i Brexit och det amerikanska valet är bevis på det. Men det kan också vara så att media inte använde sig av tillräckligt vassa analytiker för att kunna sia om resultaten. Oavsett anledning så tror jag att vi kommer börja gå ifrån åsiktsbaserad data mot allt mer beteendebaserad data där analysen av hur människor söker och faktiska online-beteenden kommer ge oss bättre reflektioner och indikationer på hur människor verkligen tänker och agerar.

Viktor Ek

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt