Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Appelberg delar ut 10 miljoner

Publicerad: 18 juni 2009, 06:57
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Appelberg ökar sin omsättning medan resultatet backar något. I år har det dock vänt nedåt. ”Det känns som vi har nått botten”, säger vd Mats Edman.


Stampen-ägda Appelberg omsatte knappt 94 miljoner kronor under 2008, jämfört med 86 miljoner 2007. Resultatet före skatt uppgick till 8,7 miljoner (9,3).

Appelberg väljer att dela ut 10 miljoner kronor till aktieägarna.

– Det är i särklass det bästa året någonsin för Appelberg. De senaste fem åren har varit bra, med god, men inte extremt god, lönsamhet, säger vd Mats Edman till Dagensmedia.se.

Hur blir 2009?

– Det kommer att bli sämre. Vi räknar med lägre omsättning och ett lägre resultat, men vi kommer att vara hyfsat lönsamma.

I början av 2009 lade Appelberg ned sitt kontor i Lund. Fyra personer varslades om uppsägning medan en femte sade upp sig. En av de anställda ska jobba kvar året ut.

– En del av det lägre resultatet hänger samman med nedläggningen i Lund, men självklart handlar det också om en sämre konjunktur. Vi har många stora företag i bilbranschen och det vore ett mirakel om vi inte kände av deras problem, säger Mats Edman.

Under perioden har man även lanserat ett nytt affärsområde – Internetredaktörerna, ett bolag som jobbar med redaktionell kommunikation på nätet.

– Det går ganska bra men inte så bra som vi hade hoppats på. Vi hade trott att efterfrågan skulle vara väldigt hög på webbrelaterad innehåll och lägre på print. Men tittar man på försäljningen så kan vi konstatera att print i allra högsta grad lever, säger Mats Edman.

I bokslutet skriver vd Mats Edman att många byråer dras med kännedomsproblem och att många upphandlingar sker genom personliga kontakter. Under året pumpar därför Appelberg in miljontals kronor på en marknadsföringskampanj.

- Istället för att lägga sig ned och vara passiva vill vi synas, eftersom få andra byråer gör reklam, säger Mats Edman.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.