Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Apoteksgruppen till Workshop

Retailbyrån Workshop vinner efter en pitch uppdraget för Apoteksgruppen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 06 Februari 2013, 11:48
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:56

Ämnen i artikeln:

Workshop

Byråns främsta uppgift blir att få Apoteksgruppen att särskilja sig från konkurrenterna på apoteksmarknaden.

– När man avreglerar en bransch väldigt snabbt så är det svårt för aktörerna att veta hur de ska agera. Nu har man lärt sig mycket under den första fasen och ser bland annat att det finns ett enormt behov av att utveckla kundmötet, säger Kristofer Wanselius, vd på Workshop.

Samarbetet har precis inletts och först ska de nya strategierna tas fram. Workshop ska bland annat se över butiksskyltningen, flödet i butikerna, butiksmiljön och butikskampanjerna.

– Det handlar om alltifrån hur Apoteksgruppen jobbar med butikerna och kommunikationen till personalens agerande.

Apoteksgruppen är idag Sveriges fjärde största apotekskedja, berättar Kristofer Wanselius. Varje apotek ägs till stor del av apotekaren, vilket gör att även de utgör en delmålgrupp.

– Det gäller ju att få varje apotekare med i förändringen. Det är spännande och utmanande att få helhetsuppdraget att förflytta kedjan. Apoteksgruppen blir en enormt viktig kund.

Redan i början av mars går den första butikskampanjen upp, berättar Annika Tångring, marknadschef på Apoteksgruppen.

– Vi håller just nu på att uppdatera hela vår grafiska profil och då känns det naturligt att också se över allt material i butik. I mars gör vi vår första butikskampanj med ett lite nytt manér och vår nya profil, säger hon.

Apoteksgruppen har tidigare inte haft någon retailbyrå, utan all kommunikation har skötts av reklambyrån McBride. Den senare får nu se sitt uppdrag för kedjan krympa. Byrån behåller dock bland annat varumärkeskommunikationen för Apoteksgruppens egna varumärke Elw.

Apoteksgruppen genomförde en ordentlig utvärdering av byråerna på marknaden, säger Annika Tångring.

– Det är ganska få byråer som är uttalade specialister på retail, utan många har det som ett ben av flera. Vi kände att Workshop var väldigt dedikerade och verkligen kunde retail.

Apoteksgruppens nya grafiska profil har tagits fram av Identity Works.

Läs mer om retailbyråerna och hur de anser sig gynnade av lågkonjunkturen i DM Plus.

Ämnen i artikeln:

Workshop

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.