Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

ANR BBDO klarade stålbadet – vänder till vinst

Publicerad: 2 Augusti 2011, 06:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:03

Efter två tuffa år vänder nu reklambyrån till vinst. Men trots att nya orosmoln hopar sig kring storkunden Arlas sparpaket är vd:n Pontus Karlsson inte orolig.


2008 och 2009 var tuffa år för Stockholmsbyrån ANR BBDO. Byrån som gjorde en förlust 5,2 miljoner kronor förra året var byrån hoppfull inför framtiden.

– Det är alltid ledsamt att säga upp folk, men nu har vi faktiskt anställt fyra personer. Vi har också kommit igång med produktion för kunder som vi lagt strategier för, som Arla och Kronans Droghandel, sa byråns vd Pontus Karlsson om 2009 års bokslut.

Och det blev – trots två års stålbad – till slut svarta siffror för byrån. Det visar ett färskt bokslut för helåret 2010.

Trots att omsättningen minskade från 43,8 miljoner kronor till 31,9 miljoner kronor gjorde byrån en vinst på 3,5 miljoner kronor jämfört med en förlust på 3,7 miljoner förra året.

Samtidigt har antalet anställda minskat från 33 till 18. Bland annat på grund av att Göteborgskontoret lades ner 2009.

– Det kostar väldigt mycket pengar att lägga ner ett kontor. Samtidigt tappade vi Kappahl vilket också var dyrt. Det var egentligen det som var förlusten 2009. Att vi fokuserade på ett kontor för att driva en lönsam verksamhet med stabila och stora kunder. Nu rullar det på, men det är klart att man skärper till sig samtidigt som alla är på tårna och sugna när man har gått igenom en sådan här sak, säger Pontus Karlsson.

Han berättar också att 2010 är ett "något lönsammare" år än byrån brukar ha.

– 2009 är svackan i kurvan. Jag skulle kunna slå mig på bröstet och säga att jag är en bra byrå-vd men egentligen rör det sig om att vi hela tiden har haft en sund ekonomi, även om det var tufft 2009.

Men samtidigt som byrån gläds över de nya siffrorna hopar sig nya orosmoln. Som flera medier – bland annat Dagens Industri – berättade i förra veckan har storkunden Arla tvingats till ett sparkpaket där 15-20 miljoner ska sparas in på marknadsföringen.

Pontus Karlsson säger att byrån kände till sparpaketet i våras.

– Det här kom ju inte som någon blixt från klar himmel och vi har anpassat oss efter den nya budgeten. Vi står inte och faller med Arla och har redan under det här året rekryterat fem personer. Det kommer gå bra för oss även under 2011, oavsett Arla.

Fredrik Pantzerhielm är ansvarig för Arla-kontot och han håller med:

– Det hela föranleder några förändringar men vi har en nära dialog med Arla och vi ska nog överleva neddragningen även om Arla är en stor kund.

Hur har byråns arbete påverkats av sparpaketet?

– Vi har inte stoppat några kampanjer än så länge. Däremot har omfattningen stoppats. Det har mer att göra med att man använder osthyveln på lite olika ställen än att kampanjer läggs ner.

Vad exakt är det som påverkats?

– Jag kan inte prata om detaljer. Det jag kan säga är att vi drar ner lite grann, men från ganska höga nivåer.

Helana Donar, marknadsdirektör på Arla Foods i Sverige förtydligar:

– Vi kommer att välja mediakanaler lite annorlunda än vi planerat och vi kommer att skjuta ett eller ett par projekt framåt, säger hon till dagensmedia.se.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.