Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Annette Gårdö lämnar Lowe Brindfors – och byråbranschen

Publicerad: 3 Februari 2016, 09:45
Uppdaterad: 3 Februari 2016, 14:14

UPPDATERAD. Annette Gårdö lämnar Lowe Brindfors efter tre års förändringsarbete för att få byrån på fötter. För Dagens Media berättar hon att hon inte kommer återvända till reklambranschen.


Ämnen i artikeln:

Lowe Brindfors

Förra veckan lanserade reklambyrån Lowe Brindfors sitt nya namn – MullenLowe Brindfors. Nu lämnar Annette Gårdö vd:posten efter fyra år.

– När jag började som vd 2012 stod Lowe Brindfors inför stora utmaningar, och vi lade då en treårsplan för att stablisera byrån, en plan som nu är genomförd. Vi har gjort en positiv förändringsresa och jag känner mig väldigt nöjd med vad jag lyckats åstadkomma, säger hon till Dagens Media.

Annette Gårdö menar att byrån har gjort förändringar på samtliga plan, med en helt ny ledning och en ny riktning på erbjudandet – namnbytet till MullenLowe Brindfors är bland annat en del av den nya identiteten.

Men det finns även ett personligt skäl till att hon väljer att lämna just nu:

– Vi väntar tillskott i familjen till sommaren, och i och med det känner jag att det är helt rätt läge att lämna över till nästa person, som med hundra procent energi och fokus kan ta byrån vidare.

Till att börja med ska Annette Gårdö fokusera på familjen, men till hösten har hon planer som hon ber att få återkomma om. Vad som står klart är att hon inte kommer återvända till reklambranschen.

– Jag har varit på Lowe Brindfors i sammanlagt tio år, men kommer egentligen från en helt annan bakgrund, som IT-ingenjör. När jag kom in i reklambranschen var det för att jag just ville jobba på Brindfors, som har legat mig varmt om hjärat under alla de här åren. Att gå till en annan byrå skulle inte kännas rätt för mig. Jag är en rastlös person, så jag kommer att vilja göra någonting helt annat, fortsätter Annette Gårdö.

Vem som ska ersätta henne är redan klart, och byrån planerar att gå ut med vem det blir inom kort.

IPG-ägda Lowe Brindfors har under flera år tampats med stora förluster. 2011, året då storkunden Saab gick omkull, skrevs resultatet till minus 31,3 miljoner kronor.

Sedan dess har byrån jobbat hårt för att nå lönsamhet.

Byråns bokslut för helåret 2014 visade dock att förlusten har ökat. Resultatet efter finansiella poster landade på minus 16,8 miljoner kronor, att jämföra med minus 14,6 miljoner kronor 2013.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Lowe Brindfors

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev