Anna Grönlund Krantz: "Det är en drömroll för mig"

Anna Grönlund Krantz återvänder till konsultsidan efter tre år hos Skandia. Som ny vd för Hallvarsson & Halvarsson ser hon som sin största utmaning att inte bli omsprungen av andra typer av rådgivare som vill in på kommunikationsområdet. "En viktig sak jag tar med mig är att vara ännu mer framåtlutad", säger hon.

Igår stod det klart att Anna Grönlund Krantz blir ny vd för Hallvarsson & Halvarsson, medan tidigare vd:n Johan Ramsten tar klivet upp som vice vd för koncernen H&H Group.

Anna Grönlund Krantz gjorde igår sin sista dag som chef för kommunikation, marknad och hållbarhet hos Skandia, där hon också suttit i koncernledningen. Hon har dessutom en bakgrund som marknads- och kommunikationsdirektör på Praktikertjänst, vd för JKL och gruppledare i Riksdagen för Liberalerna.

– Dels har jag saknat konsultsidan under mina tre år på kundsidan, dels tycker jag att den resa Hallvarsson & Halvarsson har gjort under de senaste åren, och den tillväxt man uppnått, är enastående, säger Anna Grönlund Krantz till Dagens Media.

– Jag ser Hallvarsson & Halvarsson som kronjuvelen inom H&H Group, och att få möjlighet att få leda en sådan stabil rådgivare inom både finansiell och strategisk kommunikation kunde jag inte motstå. Det är en drömroll för mig ur många aspekter.

Vad lockade med Hallvarsson & Halvarsson som arbetsplats?

– Bland annat lockades jag oerhört av att det finns så otroligt många duktiga och kompetenta konsulter inom företaget, varav jag känner många. Dessutom blir jag imponerad när jag ser kundlistan. Det som är spännande med H&H är att de bolag som ingår i gruppen både fungerar som komplement till varandra och på samma gång är konkurrenter. I det kommunikationslandskap vi befinner oss idag tror jag att det krävs att man både kan ta in kompisar från sidan i vissa pitcher, men att man också kan tävla mot varandra och på så vis tvingas vara på tårna. Man behöver kolleger som både är samarbetspartners och som utmanar, då förenar man det bästa av två världar.

Vad tror du är det viktigaste du tar med dig från din senaste roll hos Skandia?

– På konsultsidan har man pratat länge om att jobba integrerat med kommunikation, men det är lätt att säga som rådgivare när man inte befinner sig inne i verksamheten. Det är faktiskt riktigt svårt att få ihop allt från marknad till public affairs. Skandia har kommit en bra bit på vägen och det har varit spännande att ha fått vara en del av den resan och se hur hårt arbete det faktiskt är, men hur otroligt bra det kan bli är man lyckas få ihop det.

Hon fortsätter:

– För mig som kom in i byråvärlden för tolv år sedan, och som dessförinnan kom från politiken, har det varit nyttigt att få kundperspektivet med mig. Som konsult slutar ju ofta ditt uppdrag när det börjar på kundsidan, då en marknads- eller kommunikationsdirektör ska ta det vidare och förankra det inom organisationen. Egentligen är det då det verkligt tuffa arbetet tar vid, och jag tror att jag har blivit en bättre rådgivare när jag fått lära mig hur komplext det är.

Vilken ser du som Hallvarsson & Halvarssons viktigaste utmaning framåt?

– Jag tror att den stora utmaningen som kommunikationsrådgivare överlag, vilket även gäller oss, är att inte bli omsprungen av andra typer av rådgivare. Både management- och redovisningsbranschen börjar idag ta sig in på kommunikationsområdet. Jag skulle vilja påstå att de inte gör det lika bra som kommunikationsrådgivare, men från kundperspektiv vill man ju gärna ha en enda rådgivare att vända sig till. Om inte kommunikationsrådgivarna börjar ta för sig lite mer är risken att man blir omsprungen. En viktig sak jag tar med mig är att vara ännu mer framåtlutad och våga komma med ännu fler bra idéer, istället för att sitta och vänta på ett samtal från kunden. För gör inte vi det kommer någon annan göra det.

H&H Group består förutom av Hallvarsson & Halvarsson även av Comprend, Intellecta, Identx, Jung Relations, Creo, Springtime, Hilanders, Tomorrow, Involve, Consilio och Bysted. Gruppen har drygt 400 medarbetare i Stockholm, Malmö, Linköping, London och Shanghai.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-08-21 11.44Uppdaterad 2018-08-21 11.47

Ämnen i artikeln: