Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Anders Kinberg lämnar Ogilvy One

Publicerad: 18 Maj 2010, 08:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Anders Kinberg lämnar vd-stolen för Ogilvy One. Han går vidare till ett nytt uppdrag inom Ogilvy i England.


I januari berättade Carola Määttä, vd för Ogilvy Group Sverige, att hon lämnar byrån för att istället bli kommunikationschef för bemanningsföretaget Proffice.

Nu väljer även Anders Kinberg, vd för byråns direktreklamdel Ogilvy One, att gå vidare.

– Det stämmer. Jag kommer att börja jobba inom Ogilvy i England, säger han.

Vad ska du göra där?

– Det är inte helt spikat. Jag för just nu diskussioner om det med Ogilvy i England.

Har detta samband med att Carola Määttä lämnar byrån?

– Nej, det är ett naturligt steg att jag nu går vidare. Min fru kommer att börja jobba i London, så hela familjen flyttar dit.

Carola Määttä sade initialt att hon stannar på posten ”så länge det behövs”. Ännu har hennes efterträdare inte presenterats.

För närvarnande delas vd-ansvaret av Björn Ståhl och Håkan Karlsvärd. Detta beskrivs dock som en tillfällig lösning.

Arbetet med att hitta en eventuell efterträdare till Anders Kinberg kommer inte att inledas innan ny vd finns på plats.

– Vi avvaktar till ny vd finns på plats för Ogilvy Sverige. Då kommer man att se över nästa steg, säger Håkan Karlsvärd.

Även Ogilvys ad-veteran Hans Elander aviserade nyligen att han lämnar byrån. Ogilvy håller nu på att rekrytera för att fylla luckor efter folk som har slutat.

– Vi anställer just nu, både för att täcka upp för folk som valt att gå vidare och för att komplettera viss kompetens, säger Håkan Karlsvärd.

Ogilvy Sverige har under flera års tid dragits med kraftiga minusresultat. Byrån tvingandes under lågkonjunkturen att säga upp ett antal medarbetare. Enligt Håkan Karlsvärd är läget nu stabiliserat.

– Vi har inte gjort några personalförändringar i år. Vi, som hela branschen, har haft en extremt intensiv början på detta år.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.