Gå direkt till textinnehållet

Amore specialiserar sig – blir A+X

Jörgen Olofsson och Hedvig Zubor på a+x. Foto: Christópher

Varumärkesbyrån Amore gör om sitt erbjudande och byter namn till A+X. “Vi skalar bort annan verksamhet och blir specialister på det vi gör bäst: konsumentvarumärken. På ett sätt blir vi smalare och bredare på en och samma gång,” säger Hedvig Zubor, vd på A+X.

I dag blir det officiellt att varumärkes- och designbyrån Amore slår ut vingarna som nya A+X. Byrån har efter avskalning och förändring valt att fokusera på det man gör bäst: förnyelse av konsumentvarumärken.

Under gårdagen höll de också eventet "Retail is dead long live retail", dagen till ära.

Hedvig Zubor, vd och strategiansvarig, och Jörgen Olofsson, grundare och kreativ chef, berättar för Dagens Media om tankarna bakom förändringen.

– Det har varit tydligt på senare tid hur passionerade kunder är i förändringar av sina varumärken. Det blir tydliga ringar på vattnet och vi känner att vi är experter på det: att revitalisera konsumentvarumärken för att skapa ett långsiktigt engagemang –  internt och externt, säger Jörgen Olofsson till Dagens Media.

Hedvig Zubor förklarar att byrån tidigare även arbetat med identitet och varumärke för tjänsteföretag och b2b, men det skalar man nu bort för att lägga fokus på att arbeta specifikt med konsumentvarumärken. A+X nya erbjudande består därför av att skapa sömlösa omnikanal-lösningar för konsumentvarumärken.

– Vi blir experter på konsumentvarumärken helt enkelt. På ett sätt blir vi smalare och bredare på en och samma gång. Vi fördjupar oss ännu mer i konsumentvarumärken och blir problemlösare där vi erbjuder ett helhetspaket, säger Hedvig Zubor.

Dessutom menar båda att arbetet med konsumentvarumärken blir allt viktigare i ett förändrat medielandskap som är drivet av digitalisering, ny teknologi och konsumenters köpbeteende. Speciellt när det gäller konsumentvaror och inte minst snabbrörliga konsumentvaror.

– I Sverige ligger vi en bit efter jämfört med vad man gör i andra delar av världen. Det vill vi ändra på. De företag vi ser kommer lyckas i framtiden, är de som tar till sig nya möjligheter för att maximera upplevelsen, säger Jörgen Olofsson.

De förklarar att en ständig omgörning av varumärken är nödvändig för att agera proaktivt, istället för att reagera när försäljningen avtar.

– Just det långsiktiga engagemanget kräver att man ständigt ser över hur man kan göra varumärket bättre. Vi har en tjänst som heter "Brand check-up", där man tittar på varumärket och dess ställning. Tidigare kunde kunder lägga in i sina planer att uppdatera varumärket inom 2-3 år. Det rör sig mycket snabbare nu, så det är ett förlegat synsätt, säger Hedvig Zubor.

– Varumärkesavstämning ser vi behöver ske mer löpande hos företag. Det kan jämföras med en hälsokontroll hos doktorn – fast för varumärket externt och internt. Det gör det till en spännande tid för oss och vi har redan gjort detta för en del kunder, säger Jörgen Olofsson.

För att uppnå allt har varumärkesförändring av byrån gjorts och frilansande specialistkompetens tagits in inom bland annat digitalt, animation och bild.

Tanken är att framöver bygga upp ett nätverk av specialister, något de själva kallar för ett "labs-nätverk."

– Vi vill bygga ett typ av "A+-labs-nätverk". Bokstaven A i vårt namn kommer från arvet i "Amore" och "+X" står för de kollaborativa och är en represenant för labs-idéen. Vi har inte ändrat något strukturellt i personalen utan alla tidigare anställda kommer att fortsätta i sina roller. Men med "X" blir det så mycket mer.

Byrån har kunder som Kahlua, RFSU, Mathem, Absolut, Libero och Proviva. I sitt samarbete med RFSU har man redan arbetat på det sätt som nu är ny standard för byrån, där både ny produktdesign och en gedigen e-handelstjänst utvecklats.

– Det blir massa spännande samarbeten framöver med ett otroligt engagemang och exalterade kunder. Jag känner ett stort självförtroende inför framtiden, säger Jörgen Olofsson och Hedvig Zubor fortsätter:

– Det känns verkligen som att vi hittat oss själva.  Sen kommer vi göra en egen "Brand check-up" om ett tag. Vi måste ju leva som vi lär.

Publicerad 2018-04-13 11.51Uppdaterad 2018-04-13 11.54

Dela artikeln: