Amnet och Motley i nytt samarbete inom programmatic

Amnet ska få direkt tillgång till Facebooks enorma datatillgångar genom nytt samarbete med Motley. "Innebär otroliga möjligheter för oss", säger Kristina Juhlin, vd på Amnet.

Dentsu Aegis Network, Amnet och det danska marknadsföringsföretaget Motley startar ett nytt samarbete i Sverige, som möjliggör programmatiska köp av målgrupper baserat på faktiskt data från Facebook.

Motley har ett exklusivt avtal med Facebook som ska ge dem tillgång till data på en djupare nivå än andra aktörer, och innebär direkt tillgång till sociala medie-gigantens enorma datatillgångar.

Kristina Juhlin, vd på Amnet, menar att det nya samarbetet framför allt möjliggör mer rättvisande målgruppsanalyser.

– Det finns 5,9 miljoner svenskar som är aktiva på Facebook. Med Motleys teknik och den djupa data den ger tillgång till, innebär det såklart otroliga möjligheter för oss. Nu kommer vi att kunna göra målgruppsanalyser, inte utefter vad folk säger att de gör, utan utifrån vad de faktiskt gör, säger hon till Dagens Media, och fortsätter:

– När vi köpt medier på ett traditionellt sätt, har vi till exempel tittat en hel del på vilka titlar vi ska köpa – nu tittar vi på vilka målgrupper vi ska nå. Det är alltså inte bara den demografiska variabeln som gäller längre, två trettioåriga tjejer som bor på samma plats kan såklart ha helt olika intressen.

Vilka blir fördelarna för Amnet på sikt?

– Det som är viktigt framåt är att vi kommer att kunna köpa medier på ett smartare sätt. Den data vi nu får tillgång till genom Motely gör att våra annonsörer kan vara mer relevanta med sin reklam och därmed få en bättre effekt. Det är det som gör samarbetet så spännande för oss.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2016-05-30 07.50Uppdaterad 2016-05-30 08.00

Dela artikeln: